I den øverste prisklassen blant suvene har Bentley Bentayga hatt enevelde siden den kom i 2016. I Norge er det registrert ni utgaver av bilen som har en pris som ligger rundt fire millioner kroner. Nå kommer det om ikke lenge en bil som sikkert vil matche både luksusfølelse og pris.

Rolls-Royce Cullinan skal barnet hete, har den eksklusive produsenten gått ut med i dag, noe som ikke var direkte overraskende ettersom utviklingen av bilen har gått under navnet «project Cullinan». Bakgrunnen for navnet stammer fra verdens største diamant som ble funnet i Sør-Afrika i 1905, ble delt i ni stener hvorav de to største befinner seg i de britiske kronjuvelene.

Det ser ut til at Rolls-Royce har visse terrengambisjoner for Cullinan.
Det ser ut til at Rolls-Royce har visse terrengambisjoner for Cullinan. (Foto: Rolls-Royce)

– Det er det mest passende navnet for vårt ekstraordinære nye produkt. Cullinan er en bil med et slikt klart formål, av feilfri kvalitet og dyrebarhet, med en slik tilstedeværelse at den rekalibrerer skalaen for ekte luksus. På samme måte som diamanten Cullinan, som er den største feilfri diamanten som er funnet, oppstår det når den er perfekt og hever seg over alle andre, kommer det i en svulstig uttalelse fra Rolls-sjefen Torsten Müller-Ötvös.

Ifølge produsenten er historien om både bilen og diamanten en fascinerende reise, fra ørkenen i Afrika til kulden under polarsirkelen. Da DN var i Nord-Sverige i januar for å kjøre Jaguar I-Pace, så vi også flere eksemplarer av den nye suven fra Rolls-Royce som ble testet under skikkelige vinterforhold.

Les testen av Jaguars første elbil: Elektrisk katt på glattisen
DN møtte i januar to testversjoner av biler tilsvarende denne Rolls-Royce Cullinan på test i Nord-Sverige.
DN møtte i januar to testversjoner av biler tilsvarende denne Rolls-Royce Cullinan på test i Nord-Sverige. (Foto: Rolls-Royce)

Den nye suven er andre modell som er bygget på den nye aluminiums-rammen «Architecture of Luxury», sammen med Phantom. Det er ventet at bilen får en versjon av V12-motoren på 6,8 liter som også tjenestegjør i Phantom. Senere spekuleres det i om bilen også kommer som en ladbar hybrid. Diesel skal visstnok ikke være raffinert nok til å kunne plasseres under det lange panseret. Den firkantede designen er arvet fra Phantom, og som for sine søskenmodeller Ghost og Phantom ser det ut til at bilen får bakhengslet bakdør.

Bilen debuterer som produksjonsmodell senere i år.(Vilkår)

Her er Jaguar I-Pace
DN har kjørt Jaguars første elektriske bil I-Pace, og bilen viser lovende takter.
01:21 Min
Publisert: