EU innførte høyere utslippsgrenser for dieselbiler, tilfeldigvis kort tid etter den såkalte dieselgate-skandalen i 2015 der det kom fram at Volkswagen hadde jukset med programvare for å komme bedre ut på utslippstester.

– EU-domstolen annullerer delvis EU-kommisjonens reguleringer som satte for høye utslippsgrenser for testing av nye personbiler, heter det i en uttalelse.

Støtter lokale domstoler

EU-kommisjonens mål har vært å innføre regler for utslipp som er i overensstemmelse med utslippstester under kontrollerte forhold i laboratorium, men mener reglene samtidig har tatt høyde for forskjeller som oppstår under reelle kjøreforhold.

EU-domstolen har med torsdagens kjennelse gitt medhold til kjennelser fra lokale domstoler i Paris, Brussel og Madrid om å annullere EU-kommisjonens høyere grenseverdier.

– De har anlagt at EU-kommisjonen ikke var berettiget til å innføre de nye utslippsverdiene, fordi verdiene ikke oppfyller begrensningene som allerede er nedfelt i Euro 6-standarden, heter det i EU-domstolens uttalelse.

Euro 6-standarden ble innført i 2007.

Lavutslippssoner

– EU-kommisjonen hadde ikke makt til å justere på Euro 6-utslippsbegrensningene, heter det i kjennelsen torsdag.

De tre byene som nå får medhold fra EU-domstolen, har argumentert at de med EU-kommisjonens endringer ikke er i stand til å gripe inn og stanse biler fra å ta seg inn i lavutslippssoner.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

I denne gaten i Oslo er det nesten bare funkisboliger
Og alle er tegnet av de samme to arkitektene.
00:00
Publisert: