Mens statistikkene fremdeles mangler de siste dagene i desember, kan vi allerede nå slå fast at Tesla Model 3 blir den desidert mest solgte bilmodellen i Norge i år med nesten 15.000 biler. Deretter kommer den gamle traveren Volkswagen Golf, hvor 92 prosent av de 9700 bilene er elektriske. Det gjør at hele åtte av de ti mest populære bilene er elbiler. 58.500 av de totalt 136.000 registrerte bilene er elbiler. Det gir en markedsandel på solide 43 prosent.

Neste år er det duket for enda flere elbiler, og Norges største bilkonsern, Møller Mobility Group har tro på et personbilsalg på 150.000 i 2020. Elbilandelen ventes å øke til 60 prosent neste år.

Populær Toyota-hybrid

Mest solgte ikke-elbil, er Toyota RAV4, som er en hybrid. En ny generasjon debuterte i år, og nesten 5000 nordmenn har kjøpt bilen, som gjør den til Norges femte mest kjøpte bilmodell.

Toyota RAV4
Toyota RAV4 (Foto: Gunnar Lier)

Den andre ikke-elbilen på topp-ti-listen er Mitsubishi Outlander, der 99 prosent av de over 4700 bilene er ladbare hybrider.

Først på 11. plass kommer første bil som ikke har noen form for elektrifisering; Skoda Octavia. 2019 blir siste år der Skoda ikke har en elektrifisert modell, neste år får merket sin første elbil, samt flere ladbare hybrider. Diesel og bensinmodellene har brakt merket opp på en niendeplass i 2019 med nesten 6500 biler.

Audi E-tron Sportback kommer til Norge i april.
Audi E-tron Sportback kommer til Norge i april. (Foto: Audi)

2018 ble et katastrofeår for Audi. I 2019 har utleveringene av merkets første elbil, E-tron skutt fart, og mer enn 5000 biler har fått norske eiere. Neste år er ambisjonene enda høyere da bilen kommer i en ny versjon, E-tron Sportback. Da har merket et mål om levere ut 10.000 biler, hvorav 8000 skal være elektriske.

Halvert Nissan-salg

En av markedets største tapere er tilsynelatende Nissan som har halvert salget fra året før. 2018 var debutåret for andre generasjon av elbilen Leaf, og den solgte i mer enn 12.000 eksemplarer. I år har det gått tregere ettersom flere konkurrenter har kommet på banen. Likevel er totalsalget på over 9000 person- og varebiler et godt år for det japanske merket. Neste år kommer Ariya, som er en elektrisk kompakt-suv. Det er etterspurt på det norske markedet.

Nissan Ariya.
Nissan Ariya. (Foto: Nissan)

Den store taperen for andre år på rad, er Mercedes, som ikke har fått hjelp av noen elbil i 2019 heller. Suven EQC ble lansert på sommeren, men leveringene har latt vente på seg, så Mercedes-registreringene falt også i år med godt over 40 prosent til drøye 3000 biler.

Leveringen av Mercedes-Benz EQC lar vente på seg.
Leveringen av Mercedes-Benz EQC lar vente på seg. (Foto: Gunnar Lier)

Man må helt ned på en 43. plass blant modellene for å finne første modell med stjerne i grillen, E-klassen. 2020 kan se ut til å bli et bedre år, når elbilproduksjonen endelig kommer skikkelig i gang, og ifølge bilnytt.no skal over 4000 biler finne veien til Norge. I tillegg har Mercedes fått tilbake mange av de ladbare hybridene sine, noe som også kan bidra til at 2020 blir langt bedre enn året i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.