– Mange stikker hodet i sanden og vil ikke helt vite hva det egentlig koster å ha bil, sier Jan Traaseth.

Han er direktør i Motor Gruppen finans, og regner mye på hva som lønner seg når man skal anskaffe seg bil. Han har kommet frem til at som hovedregel er firmabil et dyrere alternativ sammenlignet med andre bilordninger. Han mener fordelsbeskatningen med firmabil er svært høy sammenlignet med de reelle bilutgiftene.

I DNs regneeksempel utgjør den skattbare fordelen 122.380 kroner av bilens listepris på 468.900 kroner, mens de årlige utgiftene ved 25.000 kilometer bare utgjør 118.404 kroner. Fordelsbeskatningen med firmabil er dermed høy sammenlignet med de faktiske kostnadene med bilholdet. I mange tilfeller skattelegges du for all privatkjøring, men også faktisk for det meste av yrkeskjøringen.

Har du firmabilordning i jobben kan det, avhengig av kjøremønster og bilvalg, lønne seg å heller avtale kjøregodtgjørelse med arbeidsgiver.

– Med privatleie oppnår du to av de samme fordelene som med firmabil, nemlig at du ikke behøver å ta opp gjeld for å anskaffe deg en ny bil, og samtidig har du svært forutsigbare bilutgifter, sier Traaseth.

Vårt eksempel viser at man kan spare opptil 92.000 kroner over en periode på fire år ved å velge privatleasing og kjøregodtgjørelse fremfor firmabil.

– Det er mange som ikke regner på dette, de velger hva de tror er gunstig, sier Traaseth.

Kjøpe eller lease bil? Sjekk hva som lønner seg med DNs leasingkalkulator

Leasing en vinner

Han hevder flere forhold har gått i favør av leasing de siste ti årene. I sum har det vært en gedigen merverdiavgiftssubsidiering av de som har leaset biler de siste årene contra de som kjøper på vanlig måte:

Merverdiavgiftssatsen har økt fra 24 til 25 prosent.

Reduksjon i CO2-utslipp har redusert engangsavgiften på mange biler, og dermed har merverdiavgiftdelen av bilprisen blitt relativt sett større.

– Fordelen ved å trekke fra merverdiavgift på kjøpstidspunktet har vært langt større enn ulempen av måtte betale merverdiavgift på startleien, månedsleien, gebyrer og årsavgift, sier Traaseth.

Jan Traaseth mener det kan være mye å spare på å droppe firmabil til fordel for å avtale kjøregodtgjørelse med arbeidsgiver. Foto:
Jan Traaseth mener det kan være mye å spare på å droppe firmabil til fordel for å avtale kjøregodtgjørelse med arbeidsgiver. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)
Over halvparten av alle leasede biler ifjor, gikk til private.

– Antall biler på privatleie i 2014 var 24.077 og totalt antall biler var 47.603, skriver Anne-Lise Løfsgaard, administrerende direktør i Finansieringsselskapenes Forening i en epost.

Selv om leasingreglene ble strammet inn ved nyttår, da bindingstiden økte fra tre til fire år, ventes det ikke særlig fall i markedet.

– Skal du forhandle med arbeidsgiver om fast kjøregodtgjørelse, bør du argumentere for at arbeidsgiver må akseptere samme kostnad med kjøregodtgjørelse som ved å holde deg med en firmabil, sier Traaseth.

Mye å spare

I regneeksempelet er arbeidsgivers utgifter nær sagt identiske om arbeidstager velger firmabil eller kjøregodtgjørelse, mens bilkjøreren får en skatteutgift årlig som er 23.000 kroner høyere enn utgiftene han ville hatt ved privatleasing. Over fire år blir det en besparelse på 92.000 kroner.

Firmabil er et populært frynsegode. Men hvor godt godet egentlig er, avhenger av hvordan du bruker bilen, og hva slags bil det er. I DNs regneeksempel er det mest å tjene på en ladbar hybrid, som fordi den har lav engangsavgift, får ekstra mye merverdiavgift å trekke fra.

– Er du en «Sofa-Ola» som trives best hjemme i sofakroken, og ikke har omfattende hjem–arbeidskjøring, så vil det lønne seg å velge egen bil/privatleie med kjøregodtgjørelse, mens firmabil er gunstig hvis du er av typen «Turbo-Ola» som bruker bilen svært mye privat, og gjerne har en dyrere firmabil som for eksempel brukes til kjøring av barn til idrettsaktiviteter, til hytta i helgene og ferier, og sågar kanskje en utenlandstur med familien om sommeren, sier Traaseth.

Hva det vil koste å eie bilen selv, er vanskeligere å regne ut, ettersom regnestykket ikke er endelig før bilen er solgt.

 

Les også:

- Kan romme alt fra katastrofale til perfekte bilavgifter

Mye moro for 300.000 kroner

Svenske skal gjøre Teslaene mye billigere (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.