Som om ikke utvalget av Porsches ikoniske 911 var stort nok, kommer det nå en som trumfer de fleste av dem. Turbo S Exclusive Series Coupe er den sterkeste 911 noensinne.

Denne spesielle versjonen er trimmet ytterligere fra 580 til 607 hestekrefter.
Denne spesielle versjonen er trimmet ytterligere fra 580 til 607 hestekrefter. (Foto: Porsche)

Bilen skiller seg fra en «ordinær» 911 Turbo S med 27 hestekrefter ekstra, noe som til sammen gir 607 hestekrefter. Det er bare fem hestekrefter færre enn V10-motoren i Porsche Carrera GT. Dermed går null til 100 km/t på 2,9 sekunder, noe som er det samme som en standard Turbo S med Sport Chrono-pakke (som forøvrig er standard på denne modellen). Opp til 200 km/t går det derimot tre tideler raskere i spesialversjonen, og etter 9,6 sekunder passeres denne hastigheten. Toppfarten er den samme, altså 330 km/t.

Det som gjør denne modellen mer spesiell, er at den skal produseres i kun 500 eksemplarer. Det øker den potensielle samlerverdien betraktelig. I 2016 bygde Porsche en annen spesialmodell 911 R, som gikk litt i motsatt retning med manuell girkasse og vektbesparende retro-detaljer. Denne ble bygget i 991 eksemplarer og ble utsolgt på kort tid. 

Også innvendig har den spesielle detaljer.
Også innvendig har den spesielle detaljer. (Foto: Porsche)

De spesielle materialene og luksuriøse detaljene skiller også Exclusive-versjonen fra en vanlig Turbo S. Blant annet kommer de keramiske bremsene med svarte bremsekalipere og Porsche-logo i gull-metallic. Gull-lakken på resten av bilen kombineres med karbon-komponenter. 

Klokken som står til bilen koster omkring 100.000 kroner ekstra.
Klokken som står til bilen koster omkring 100.000 kroner ekstra. (Foto: Porsche)

For første gang kan du også få med en eksklusiv klokke laget i titan, der designet korresponderer med bilens design. 

I Tyskland koster bilen 55.000 euro mer enn en Turbo S. Norsk pris for Turbo S starter på 2,5 millioner kroner, så regn med i hvert fall 3 millioner om du skulle bli fristet til å handle bil. Og vil du ha klokken også, så koster den fra 9.950 euro, eller omkring 95.000 kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hyttebilen
Alfa Romeo Stelvio er like egnet som transport til hytta som til operaen i Milano.
00:53
Publisert: