Audi har hatt stor suksess med sin første elbil, e-tron, i Norge. I de fire første månedene etter lansering ble det registrert 2000 e-tron i Norge og bilen var i juni den femte mest solgte elbilen i landet.

e-tron bidro også sterkt til at Audi-importøren Møller Gruppen doblet sitt resultat i vår.

I dag offentliggjorde Audi at de i løpet av fjerde kvartal kommer med en billigere utgave av el-suven på norske veier.

Den nye modellen heter Audi e-tron 50 quattro og har et batteri på 71 kWh og en rekkevidde på 300 kilometer (WLTP). Den eksisterende e-tron 55 har til sammenligning et batteri på 95 kWh og en rekkevidde på 466 kilometer (WLTP).

Pris og utstyrspakker for Norge er ennå ikke avklart.

– Vi oppfordrer interesserte kunder til å kontakte sin Audi-forhandler eller følge med på Audi.no for videre informasjon. Men allerede nå kan jeg si at vi forventer å få god tilgang til biler og at de første kundene får utlevert bil i år. De norske prisene er nært forestående og kommer til å oppleves som attraktive, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller i en pressemelding.

DNs test av e-tron: Audis beste er en elbil

Noe av standardutstyret er allerede kjent. Alle de tre variantene av e-tron 50 vil komme med adaptiv luftfjæring, varmeseter foran, navigasjon plus, quattro firehjulsdrift, LED hovedlys, cruise kontroll, elektrisk bakluke, virtual cockpit, parkeringssensor foran og bak, varmepumpe, samt ekstra oppvarming for kupé og batteri som standardutstyr i Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Endelig er elbilen Audi E-tron kommet til Norge: Men hvor langt går den når det er minus 10, snø og slaps?
03:08
Publisert: