I september ble det registrert totalt 15.552 nye personbiler på det norske markedet, en økning på 39,4 prosent sammenlignet med september i fjor.

Og 61,5 prosent av de solgte bilene i måneden som gikk var elbiler. Det er rekord i markedsandeler for elbil. Forrige rekord ble satt i mars 2019, da andelen var 58,4 prosent.

Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk, som står bak statistikken.

– Dette er historisk. Elbilpolitikken virker nå så godt at 6 av 10 velger elbil når de skal kjøpe ny bil. Vi nærmer oss at elbiler blir for alle, for dette er godt nytt også for dem som ønsker å kjøpe brukt elbil, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Folkets favoritter

Økningen i elbilandelen skyldes mange nye modeller på markedet, og tre av de fire plassene øverst på listen gikk til elbiler. Det er Volkswagen ID. 3 som troner øverst på listen av hva nordmenn ønsker seg.

Den ble etterfulgt av henholdsvis Tesla model 3 og Polestar 2.

DNs biljournalist liker utseendet på den ene best – men mener vinneren er bedre å kjøre
Hvilken skal du velge? Tesla Model 3 eller Polestar 2?
03:15
Publisert:

Man må helt ned til fjerdeplassen for å finne en bil som ikke er elektrisk, og det er Toyotas hybrid RAV4.

Bu fra Norsk elbilforening synes det er morsomt å se at nykommeren til Volkswagen vipper Audi e-tron ned fra førsteplassen. Hun synes det skal bli spennende å se om ikke Volkswagen ID. 3 blir den nye folkebilen deres.

VW id. 3 er den viktigste modellen som kommer til Norge i år
Fire ting DNs bilanmelder liker med Volkswagen id. 3 – og én ting han misliker
01:30
Publisert:

– Nå er det viktig at politikerne fortsetter å verne om fordelene, og ikke spre usikkerhet om momsfritak og miljørabatt i bommen. Forutsigbarhet er viktig for at elbilfordelene skal fortsette å virke, og det må de om vi skal å kutte utslippene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.