Den elektriske versjonen av BMWs kompakt-suv X3, får en rekkevidde på 440 kilometer, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Modellen skal hete iX3 og skal lanseres i 2020. BMW kaller den «et rullende eksempel på at det er mulig å oppnå lang rekkevidde uten et stort batteri.» Der konkurrentene Mercedes EQC har et batteri på 80 kWh og en rekkevidde på 402 kilometer, får altså BMW 38 kilometer mer ut av en bil med 74 kWh stort batteri. Audi E-tron kommer i to versjoner, en med et 95 kWh batteri som gir en rekkevidde på inntil 431 kilometer og en med et 71 kWh stort batteri med en rekkevidde på inntil 332 kilometer.

Effektiv, men uten 4x4

Den nye generasjonen elbil fra BMW har forbedret forholdet mellom motoreffekt og systemvekt med rundt 30 prosent. Den elektriske motoren i BMW iX3 yter 286 hestekrefter og har et dreiemoment på 400 Nm. Ifølge pressemeldingen overføres kreftene til bakhjulene, som betyr at iX3 ikke kommer med firehjulsdrift.

– Er det riktig at den blir bakhjulsdreven?

Korrekt. Avgjørelsen om å tilby BMW iX3 med bakhjulsdrift er basert på flere aspekter. Sentralt er at det i en rekke internasjonale markeder er det liten, eller ingen, direkte etterspørsel etter firehjulsdrift på BMW iX3, skriver kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge i en epost til DN.

–Kommer den ikke med 4x4?

– Vi forstår at enkelte kunder hadde forventet at iX3 skulle tilbys med firehjulsdrift. Kunder med et spesielt behov for firehjulsdrift finner et bredt tilbud innenfor det eksisterende BMW X3-modellutvalget, inkludert f.eks. nye BMW X3 30e plug-in hybrid. Med det sagt, så vil vi fremover tilby firehjulsdrift på elbiler, men da ikke for BMW iX3, skriver Tegneby.

Nøysom på strømmen

Som et resultat av den nye drivlinjen, hevder BMW at iX3 får et forbruk på godt under 20 kWh per 100 kilometer. Til sammenligning har Jaguar I-Pace et oppgitt forbruk på 22,9 kWh per 100 kilometer.

BMW iX3 blir produsert for hele verdensmarkedet ved fabrikken i Shengyang, Kina, mens den konvensjonelle X3 bygges i USA og Sør-Afrika.

Den nye elbilen fra BMW kommer neste år, uten at noen nærmere dato er kunngjort. Det er grunn til å tro at bilen kommer i andre halvår. Året etter skal også sedanen i4 og den store suven iNext kommer, slik at BMW sammen med i3, da tilbyr fire helelektriske modeller. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.