Den pågående bilutstillingen i Tokyo er selve utstillingsvinduet for de japanske bilmerkene. Flere produsenter viser elektriske biler.

Mazda kommer neste år

Mazda har endelig avduket sin første elbil for masseproduksjon. Bilen heter MX-30, men er altså ikke en roadster, men en suv. Den kommer til Norge i andre halvår 2020, får en rekkevidde på omtrent 200 kilometer, og har en startpris på 249.000 kroner.

Mazdas nye MX-30 ble vist i Tokyo i natt, norsk tid.
Mazdas nye MX-30 ble vist i Tokyo i natt, norsk tid. (Foto: SOE ZEYA TUN/Reuters/Scanpix)

Mazda har valgt et såpass lite batteri med en kapasitet på 35.5 kwh, fordi produsenten mener det gir det optimale kompromisset mellom nytteverdi og bærekraft. 20 mil skal etter Mazdas syn dekke det daglige behovet for de aller fleste.

– Vi mener bilen dekker de reelle behovene som en bybil eller bil nummer to for veldig mange nordmenn, og dermed tror vi denne pakken vil appellere til mange. Kombinasjonen av bilstørrelse, utstyrsnivå og kvalitetsfølelse er det vanskelig å slå til dette prispunktet, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR og produktsjef i Mazda Motor Norge.

Bilen er i størrelse like stor som den ferske suven CX-30, og er 4,39 meter lang. Det mest oppsiktsvekkende med bilen er kanskje at den får bakhengslede såkalte selvmordsdører.

Nissan med suv

Nissan viser elbil-konseptet Ariya, som er en crossover suv med firehjulsdrift og to elektriske motorer. Med en lengde på 4,6 meter, er den litt kortere enn dagens X-trail, og vil gå rett inn i en av de mest populære bilklassene i dag. En produksjonsmodell skal lanseres i mai neste år.

Nissan Ariya er foreløpig bare en konseptbil.
Nissan Ariya er foreløpig bare en konseptbil. (Foto: EDGAR SU/Reuters/Scanpix)

Ariya er en videreutvikling av konseptbilen IMx som Nissan viste for to år siden, og designet skal ifølge produsenten komme på en produksjonsklar modell i nær fremtid. Innvendig har konseptbilen et helt flatt gulv og skal ha gode plassforhold.

– Ariya er ikke en konseptbil som er utviklet etter en utopisk fremtidsdrøm. Dette er en bil som omfavner Nissan Intelligent Mobility og vårt løfte om en helt ny kjøreopplevelse i nær fremtid, sier Yasuhiro Yamauchi, representative executive officer i Nissan Motor.

Mitsubishi med buggy

Mi-Tech Concept heter denne underlige kreasjonen fra Mitsubishi. Den er en elektrifisert buggy-suv med gassturbinmotor og er bygget for å vise en mindre lettvekts suv med ladbar drivlinje med firehjulsdrift ved hjelp av 4 elmotorer. Gassturbinmotoren som gir strøm til batteriet skal gi kraftfull ytelse sammenlignet med dens størrelse og vekt, samt at den har fleksibiliteten til å brenne ulike typer drivstoff som diesel, parafin og etanol

Mitsubishi Mi-Tech hybrid concept er kanskje ikke direkte pen, men skal vise at selskapet jobber med flere suver.
Mitsubishi Mi-Tech hybrid concept er kanskje ikke direkte pen, men skal vise at selskapet jobber med flere suver. (Foto: SOE ZEYA TUN/Reuters/Scanpix)

Lexus med elektrisk visjon

Toyota og dets undermerke Lexus har foreløpig vært beskjedne når det kommer til elbiler. I Tokyo stiller Lexus med en konseptbil som heter LF-30, som skal vise merkets visjon for elektrifisering.

En lengde på nesten 5,1 meter og vekt på 2450 kilo baserer fremdriften på et batteri på 110 kWh. Rekkevidden skal være på 50 mil, og null til 100 km/t går på 3,8 sekunder.

Lexus LF-30 bærer preg av å være et konsept.
Lexus LF-30 bærer preg av å være et konsept. (Foto: EDGAR SU/Reuters/Scanpix)

Ifølge dinside.no kommer merkets første elektriske modell allerede neste år, i form av en elektrisk versjon av mini-suven UX.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.