To nye bilmerker er på vei inn på det norske markedet: Seres og DFSK

– Vi har testet en rekke elektriske bilmodeller fra ulike fabrikker og har ved flere anledninger vært tett på å signere importavtaler. Mulighetene har vært mange, men vi har tatt oss god tid for å velge riktig. Da vi endelig kom til fabrikken i Chongqing, fant vi akkurat det vi har vært på jakt etter.

– Hva fant dere?

– Vi fant biler i mange prisklasser, og vi fant elektriske suver med firehjulsdrift, som vi har vært på leting etter en stund, sier Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Autoindustri as.

Selskapet er en del av Gill-gruppen, bedre kjent som importør av bilmerkene Subaru, SsangYong og LEVC. Nå har Autoindustri skrevet eksklusive avtaler med kinesiske Chongqing Sokon Motor. Dermed blir de den første europeiske importøren som får lansere elektriske modeller fra bilmerkene Seres og DFSK.

Skeptiske?

– Er ikke nordmenn litt skeptiske til kinesiske bilmerker?

– Vi tror elbilmarkedet er litt annerledes enn det tradisjonelle bilmarkedet. Rekkevidde og pris er viktigere enn hvilket bilmerket det er. Kvaliteten på bilene er bra, og det er bra med sikkerhetsutstyr på dem, sier Holmedal.

DFSK E3 er en helelektrisk suv som ifølge den norske importøren skal konkurrere mot Nissan Leaf, Hyundai Kona og Kia E-Soul. Bilen får en rekkevidde på 40 mil målt etter den gamle NEDC-målestandarden, har en ombordlader på 6,6 kWh og kan ta imot hurtiglading på inntil 50 kW.

I pressemeldingen fra importøren heter det at modeller fra DFSK grovt sett vil posisjonere seg innenfor de kategoriene som selger mest i det norske markedet og ligge i prissjiktet 250.000 til 400.000 kroner.

DFSK E3 er en elektrisk kompakt-suv.
DFSK E3 er en elektrisk kompakt-suv. (Foto: DFSK)

Konkurrere mot prestisjemodeller

Første modell fra det mer eksklusive merket Seres heter SF5 og skal konkurrere helt opp i det øverste prissegmentet hva gjelder design, ytelse og rekkevidde.

– Hva betyr det?

– Den skal konkurrere mot Audi E-tron, Jaguar I-Pace og den nye fra Mercedes, sier Holmedal. Det betyr vel i praksis en pris på fra 600.-700.000 kroner.

SF5 har et batteri på 90 kWh og en rekkevidde på opptil 525 kilometer. Ytelsene er potente med over 690 hestekrefter og et dreiemoment på 1040 newtonmeter. Null til 100 km/t skal gjøres unna på 3,5 sekunder. Det er kjappere enn alle de nevnte konkurrentene.

Seres SF5 blir kjapp og får lang rekkevidde.
Seres SF5 blir kjapp og får lang rekkevidde. (Foto: Seres)

Bilen kan utstyres med en rekkeviddeforlenger som et tilvalg.

– Denne muligheten vil komme som et tilvalg for SERES SF5, men også for den noe mindre SF3 og den største modellen SF7, som begge kommer på norske veier litt etter lanseringen av SF5. Teknologien tillater også at man lader opp andre elektriske biler direkte fra batteriet. Det kan kanskje være nyttig om man møter på uheldige bilister når man er i områder med dårlige lademuligheter, heter det i pressemeldingen fra Holmedal.

Frem til 2025 er det planlagt introduksjon av hele 20 ulike modeller til det norske markedet. E3 og SF5 vil være i produksjon i løpet av oktober, og Holmedal håper å ha biler for visning allerede før jul. De første bilene vil trolig kunne leveres til kunder i Norge fra sensommeren 2020.

Tidligere er det kjent at RSA, som fra før importerer blant annet Suzuki og Isuzu til Norge, kommer med det kinesiske bilmerket Chery. Også de kinesiske produsentene BYD, Aiways og MG snuser på det norske markedet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.