– Finnmark vil gå fra ødemark til verdens beste ladeinfrastruktur, sier Ole Gudbrann Hempel i Fortum.

Med unntak av to hurtigladere i Kirkenes som åpnet forrige jul, har de nordligste områdene i elbil-landet Norge hittil vært uten mulighet for hurtiglading. I 2016 utlyste Enova anbud om å bygge ladere i Nord-Troms og Finnmark, men da var det ingen som ønsket å påta seg oppgaven. I en ny anbudsrunde går Fortum sammen med kraftselskaper og nettleverandører, og vil bygge rundt 25 ladesteder, med både hurtigladere og lynladere på alle stedene.

Finnmark vil gå fra ødemark til verdens beste ladeinfrastruktur
Ole Gudbrann Hempel

Ole Gudbrann Hempel (til høyre) har nylig kjørt 2500 kilometer med elbil i Finnmarksområdet for å kartlegge behovet for ladestasjoner. Her sammen med Bjørn «Teslabjørn» Nyland.
Ole Gudbrann Hempel (til høyre) har nylig kjørt 2500 kilometer med elbil i Finnmarksområdet for å kartlegge behovet for ladestasjoner. Her sammen med Bjørn «Teslabjørn» Nyland. (Foto: Privat)

– Vi regner ikke med å tjene noe særlig penger her, men kanskje å gå i null, sier Hempel, som selv nylig har kjørt 2500 kilometer med elbil i området for å kartlegge behovet og mulige ladeplasser.

– Mange penger å spare

– Finnes det et ordentlig ladenettverk som man kan stole på, så viser det seg at folk kjøper elbil. Og Finnmark, hvor de kjører mange kilometer og drivstoffprisene er høyere enn ellers i landet, er kanskje det stedet de bruker størst andel av disponibel inntekt på drivstoff. Det er med andre ord mange penger å spare for folk i Finnmark, sier Hempel.

Ifølge SSB var det ved utgangen av 2018 drøyt 200.000 elbiler i Norge, men kun 280 av dem befinner seg i Finnmark. Ferske tall viser at Finnmark har en elbilandel på 0,87 prosent.

Fra det statlige organet Enova som støtter slike prosjekter, er det ennå ikke tatt en avgjørelse i anbudskonkurransen, men Fortum skal være eneste interesserte.

– Det er fortsatt til behandling, sier kommunikasjonssjef Eiliv Flakne.

Enova støtter inntil 100 prosent av investeringene som må gjøres, noe Fortum har søkt om i dette tilfellet.

– Hvor viktig er det at Finnmark også får hurtigladere?

– Det er veldig viktig, noe våre medlemmer i nord er opptatt av, men også i forhold til turisme som ofte bruker bil, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Hun vedgår at foreningen ikke har så mange medlemmer i Finnmark.

– Men de har en høyere elbilandel enn for eksempel Tyskland, sier Bu.

Fortum ser for seg å bygge ut de fleste laderne allerede i høst.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.