Da Mercedes leverte det første eksemplaret av elbilen EQC til en norsk kunde i slutten av september, forventet den norske Mercedes-sjefen Kjetil Myhre å levere ut flere biler i år.
– Lanseringen av EQC er uten tvil vår viktigste i 2019. Vi forventer å kunne levere ut rundt 200 EQC i løpet av året, før takten øker etter nyttår, het det i en pressemelding fra Bertel O. Steen.
Men bare 66 biler har fått norske skilter så langt i år, og ingen nye er registrert etter midten av oktober. Nå spørs det om så mange som 200 biler vil komme til Norge i år. DN har vært i kontakt med en kunde som har reservasjonsnummer godt under 200. Han har fått beskjed om at bilen er forsinket og at utlevering kanskje ikke skjer før etter nyttår.
Mercedes-Benz Norge bekrefter forsinkelsene.
– Det er enkelte biler som har blitt forskjøvet i påvente av en aksjon. I september overleverte vi de første EQC’ene til norske kunder og flere vil ankomme i løpet av året. Riktignok færre enn de vi først var forespeilet, men tilgangen fra januar er ikke påvirket, skriver Audun Hermansen, informasjonssjef for Mercedes Norge, i en epost til DN.
Grunnen til tilbakekallingen er ifølge produsenten en bolt som må skiftes inne i differensialen.
- I en intern kvalitetskontroll har Daimler oppdaget at en bolt i forakselens differensialgirkasse på enkelte EQC’er muligens ikke oppfyller deres holdbarhetskrav gjennom bilens livsløp, skriver Audun Hermansen i eposten.
For å være på den sikre siden vil det derfor gjennomføres en oppgradering.
- Selve aksjonen er i utgangspunktet isolert til noen få ferdigproduserte biler som står i Tyskland og et knippe utleverte biler i Norge. For å unngå et ekstra verkstedbesøk for andre norske kunder utbedres bilene allerede på fabrikken. Da dette ble kjent fikk vi sterke signaler om at fremtidig produksjon var uberørt. Dessverre viser det seg at utbedringen også vil forskyve biler som blant annet hadde leveringsadresse i Norge, skriver Hermansen.
Han sier at den norske importøren allerede har passert et firesifret antall kontrakter og at den som bestiller bilen nå kan forvente levering på sensommeren neste år.
På forskjellige elbil-eierforum på Facebook spekuleres det i om ulike elbilers forsinkelse skyldes at de produsentene heller ønsker å levere ut bilene i 2020 for å omfattes av EUs nye utslippskrav. Også den billigere versjonen av Audis elbil E-tron er forsinket, visstnok fordi typegodkjenningen er forsinket, skriver Motor.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.