MG er ikke noen nytt navn på en bil, men i januar returnerer navnet på det norske markedet med en elektrisk kompakt-suv kalt ZS.
Det er lite annet enn navnet som minner om sportsbilene fra Morris Garages i England. Nå er merket eid av den kinesiske bilgiganten SAIC Motor, som produserer over syv millioner biler i året.
Det er selskapet Norwegian Mobility Group, som er et søsterselskap av Subaru Norge og en del av Gill-gruppen, som blir norsk distribusjonspartner.
Billig elbil
– Vi er henrykt over å ha signert med en partner som deler vår lidenskap og dedikasjon til MG-merkevaren og til fremveksten av elbiler. Sammen med Norwegian Mobility Group skal vi reintrodusere det ikoniske MG-merket i Norge, Europas ledende elbilmarked, i en high-tech, helelektrisk versjon, sier Aiden He, president i SAIC Motor Europe i en pressemelding.
MG ZS EV er 4,31 meter lang og har et bagasjerom på romslige 470 liter. Den kommer med vannkjølt batteri med en kapasitet på 44,5 kWh, som gir en WLTP-rekkevidde på over 263 kilometer. WLTP måler en bils drivstofforbruk, rekkevidde og utslipp av gasser.
Bilen kommer i to ulike versjoner, og prisen starter på 229.990 kroner og øker med 20.000 kroner for en topputstyrt modell.
– Vi føler oss sikre på at denne helelektriske mellomstore suven kommer til å passe perfekt i det norske markedet, sier He.
Bilen skal være tilgjengelig i Norge allerede i januar. Bilen skal selges via en nettløsning og fysiske prøvekjøringssentre, deriblant forhandleren Birger N. Haug. I tillegg kommer butikker i de største byene og på Gardermoen.
Mange konkurrenter
Det kommer flere konkurrenter i dette segmentet i 2020. I mai lanserer Peugeot sin e-2008, som har en rekkevidde på 320 kilometer og er omtrent på samme størrelse som denne MG-en. Prisen for franskmannen er satt til 286.600 kroner. Mazda slipper også sin første elbil, MX-30, som blir en konkurrent til disse bilene. Rekkevidden skal være omkring 200 kilometer, og prisen er 250.000 kroner.
MG er ikke det eneste kinesiske bilmerket som snuser på det norske markedet, og mange norske bilimportører er på jakt etter nye merker med elektriske biler. Tidligere i år har Gill-gruppen gått ut med at den skal hente de to merkene DFSK og Seres til Norge.
Bransjenettstedet Bilnytt.no meldte tidligere denne uken at Motor-gruppen, som fra før selger Mitsubishi og Renault, skal samarbeide med produsenten av de to kinesiske merkene Hongqi og Bestune.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.