Cupra heter det nye bilmerket som nå lanseres på det norske markedet. Det er en avlegger av det spanske bilmerket Seat, og derfor også en del av Volkswagen Gruppen. I Norge er det Møller Mobility Group som skal importere og distribuere bilmerket.

Merket satser på utstrakt elektrifisering, som er grunnen til at Møller henter merket hit.

– Elektrifiseringsteknologien passer som hånd i hanske det norske markedet, sa Ole Kristian Ågotnes – som leder satsingen i Norge – under et onlinearrangement.

Ole Kristian Ågotnes har allerede første Cupra Formentor på plass i utstillingslokalet i Oslo.
Ole Kristian Ågotnes har allerede første Cupra Formentor på plass i utstillingslokalet i Oslo. (Foto: Cupra Norge)

Samtidig virker det som Møller satser noe mindre på Seat i Norge.

– Seat blir med oss, men med den satsingen på elektrifiserte modeller, så går vi all-in på Cupra i 2021, sier Ågotnes.

Ladbar hybrid og elbil

Første modell heter Formentor, og er en ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på 59 kilometer. Bilen får en startpris på 400.000 kroner for en modell med 204 hestekrefter, mens den sterkere 245-hestekrefter versjonen starter på 429.000 kroner.

Deretter, antagelig allerede i mai, kommer merkets første helelektriske bil, Born.

– Born blir den neste og virkelig store satsingen i Norge, sier Ågotnes.

Denne er bygget på MEB-plattformen, akkurat som Volkswagen ID. 3, ID. 4, Skoda Enyaq og Audi Q4.

Her er Cupra Born på vintertest i Sverige.
Her er Cupra Born på vintertest i Sverige. (Foto: Cupra)

Deretter kommer det enda en elektrisk suv med navnet Tavascan. Også denne er bygget på MEB-plattformen. Denne skal ifølge Ågotnes settes i produksjon om noen år.

– Den ser ut som en hai på asfalt, sier Ågotnes.

Nettsalg

Salget av bilmodellene skal hovedsakelig skje online, men merket har også et showrom i Oslo. I tillegg til 23 servicepunkter rundt omkring i Norge.

–Salget blir heldigitalt og vi tilbyr hjemlevering på døra til kundene. Vi skal utfordre de konvensjonelle måtene å kjøpe, eie og bruke bil på, og det gjør vi med et bilmerke som virkelig gjør at du også står ut på veien, sier Ågotnes.

Når det kommer til salgsvolumer, er ikke Ågotnes like snakkesalig.

–Vi er ikke så opptatt av volum. Vi skal nå forankre merket, og det gjør vi med Formentor som er en skikkelig head-turner, sier Ågotnes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.