Onsdag ble Polestar 2 avduket. Det er den første helelektriske bilen fra Polestar, som er skilt ut fra Volvo som et eget merke for elektriske høyytelsesbiler.

Bilen er tilsynelatende en sedan, men noe høyere og har en mer praktisk og stor bakluke enn for eksempel konkurrenten Tesla Model 3. Dette til tross for at suv-segmentet er det som vokser raskest på det globale bilmarkedet.

–Vi sier ikke at vi ikke kommer til å bygge en suv. Polestar er ikke nødvendigvis et merke som gjør de mest åpenbare tingene. Vi vil lage noe nytt og uventet. Suver er viktige, men det er ikke åpenbart at det er det eneste svaret, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath på en konferansesamtale med DN.

Polestar 2 får et batteri på 78 kWh. Det skal gi bilen en rekkevidde på 50 mil ut fra den nye WLTP-målemetoden. Både på ytelser og utseende er det mye som minner om Tesla Model 3 som lempes ut i store mengder på det norske markedet i disse dager.

Bilen har en motor foran og en bak, begge på 150 kw. Samlet skal den få 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm. Null til 100 km/t skal gå på under fem sekunder. Bilen kan hurtiglades på ladere med effekt på opptil 150 kw, og dermed bli fulladet på godt under en time.

Under avdukningen fortalte Polestar-sjef Thomas Ingenlath at de tunge batteriene som sitter i gulvet på bilen også skal gjøres til en av bilens fordeler.

–Akkurat som en legobrikke setter vi inn batteriet i gulvet. Det skal gjøre bilen superstiv og gi gode kjøreegenskaper. Den er 35 prosent stivere enn en konvensjonell bil, sa Ingenlath.

Både innvendig og utvendig er det mye som virker kjent fra Volvos modeller. Ingenlath fremhever også den skandinaviske minimalistiske stilen som verdens best designede elbil.

Innvendig har ikke bilen skinn, men veganske materialer. I tillegg kommer en stående skjerm, som vi kjenner fra Volvos modeller. Infotainmentsystemet er Android-drevet, og bilen skal være den første i verden som er det.

Polestar satser også i Norge. Merkets første showroom bygges i disse dager i sentrum av Oslo. Polestar 1, som er en ladbar hybrid sportsbil, kommer senere i år. Polestar 2 kommer i produksjon i februar neste år. Det antydes en pris på mellom 39.900 og 59.900 euro i Tyskland. Sistnevnte er lanseringsmodellen, og det er omtrent det samme som Tesla Model 3 koster i Tyskland. Omregnet med dagens eurokurs blir det fra 390.000 norske kroner, men det inkluderer 19 prosent tysk moms.

I Norge kan vi derfor håpe på en pris som matcher Tesla. Foreløpig innstegsmodell av Model 3 koster fra 455.000 kroner. Onsdag åpnet Polestar for reservasjon av bilen.

–Vi ønsker å bruke det neste året for å skape interesse og ordrelister på bilen. Den spesielle distribusjonsmåten vår gjør at vi produserer ut fra etterspørselen, slik at bilene kommer så raskt som mulig ut til kundene, sier Ingenlath.

Han anslår også at produksjonskapasiteten ligger på rundt 50.000 biler i året. Hvordan etterspørselen blir, vet han ennå ikke.

–Jeg har ikke sett hvor mange reservasjoner vi har fått tre timer etter at vi åpnet for det, dessverre, sier Ingenlath.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Toyota har redesignet storselgeren Rav 4. Og nå ligner den litt på en konkurrent: – Og det er jo tøft!
Testet: Femte generasjon Toyota Rav 4. - Jeg skjønner mange kommer til å kjøpe denne
02:46
Publisert: