– Mottagelsen av Taycan har vært over all forventning, vi har allerede solgt nesten 300 Turbo og Turbo S i Norge, og modellen vi nå lanserer er den veldig mange på reservasjonslisten har ventet på, sier Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge.

Enn så lenge har kun toppmodellene Turbo og Turbo S vært i salg, med en innstegspris på drøye 1,3 millioner kroner. Med Taycan 4S kutter Porsche prisen med flere hundretusen kroner til 899.900 kroner.

Bilen kommer med to forskjellige batteripakker. Standard kapasitet er på 79,2 kWh som gir en rekkevidde på 407 kilometer og yter opp til 530 hestekrefter.

Porsche Taycan kommer i en billigere 4S-versjon.
Porsche Taycan kommer i en billigere 4S-versjon. (Foto: Porsche)

For 57.800 kroner ekstra kan man oppgradere til Performance Plus batteri som gir 93,4 kWh og en rekkevidde på 463 kilometer og 571 hestekrefter. Batteriet er det samme som sitter i Turbo-variantene. Uansett hvilken versjon man velger går null til 100 unna på fire sekunder og toppfarten er på 250 kilometer i timen.

Mange har nok ventet på den rimeligere varianten av Porsche Taycan. Den norske importøren hadde over 3000 nordmenn på venteliste da de første modellene ble gjort kjent.

Sammenlignet med Tesla Model S, som vel er det nærmeste man kommer en konkurrent i dagens marked, blir Porschen noe dyrere. Tesla starter på 790.900 kroner for en versjon med over 60 mils rekkevidde, og for den raskeste Performance-modellen må man ut med over 950.000 kroner.

Kun to Taycan er registrert i Norge så langt, og kundebilene er ventet mot slutten av året.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.