Renault Zoe hadde en ganske så trang fødsel på det norske markedet, da det viste seg at den ikke tålte det norske strømnettet. Ladestasjon for hjemmemontering og en portabel transformator var etter hvert løsningen på problemene. Etter det har bilen fått oppgraderte batteripakker, og nå kommer den i en versjon som har et nytt batteri med en kapasitet på 52 kWh.

Det gir bilen en oppgitt rekkevidde etter den nye målestandarden på 390 kilometer. Med en innstegspris på 250.000 kroner er dette bilen som gir flest kilometer for pengene i dette segmentet. Med på kjøpet kommer en ny portabel lader som skal sørge for at bilen også lader på det norske strømnettet.

Zoes sterke side har vært en kraftig innebygget lader som kan gjøre hjemmelading raskere, en av svakhetene har vært mangel på hurtiglading. Nå kan den også lades raskere på 50 kW DC-lading, noe den ikke kunne før.

Zoe er en relativt kompakt liten bil, og har standard en motor som yter 108 hestekrefter. For de to øverste utstyrsnivåene kommer den med en ny motor som yter 135 hestekrefter og 245 Newtonmeter i dreiemoment. Det gir en akselerasjon fra null til 100 km/t på i underkant av ti sekunder.

Etter hvert kommer det flere biler i denne størrelsen som har fått bra rekkevidde. Av de første ut er Peugeot e-208 som vil koste det samme som Renaulten, men har noe kortere rekkevidde. Neste år kommer det nye elbiler på løpende bånd.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.