– Interessen for XC40 Recharge har vært enorm. Vi har passert 7000 på interesselisten og forventer økt interesse nå som flere detaljer om bilen slippes, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Norge.

Volvos første elbil blir altså en versjon av kompakt-suven XC40 som får etternavnet Recharge. Den har to motorer, en foran og en bak som gir firehjulsdrift. Batteriet er på 78 kWh og produsenten selv estimerer en rekkevidde som skal bli over 400 kilometer. Batteriet kan lades på en hastighet på opptil 150 kW.

Trosby mener bilen leverer på det norske elbilkunder ønsker seg.

– Det er en høyreist suv med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring og mulighet for hengerfeste, sier Trosby.

Samlet effekt på de to motorene er 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm. Det gjør bilen i stand til å gjøre null til 100 km/t på 4,9 sekunder. Hengervekten blir på 1500 kilo.

Ifølge produsenten lanseres XC40 Recharge med utstyrsnivå tilsvarende R-design, som innebærer blant annet sportsseter, parkeringssensorer, takrails, high performance lydanlegg og adaptive cruisekontroll som standard.

Halv million

Prisen er satt til 490.000 kroner før frakt og levering, og bestillinger starter på nyåret. De første bilene kommer ikke til kunder før mot slutten av året. Volvo skriver i en pressemelding at det er forventet at Volvo i Norge vil få god tilgang til biler for det norske markedet.

I denne bil- og prisklassen er det foreløpig svært få alternativer. Tesla Model Y koster omtrent det samme med firehjulsdrift. På Teslas nettsider står det at produksjonen starter tidlig i 2022, selv om det de siste dagene har gått ubekreftede rykter om at den skal fremskyndes.

Den elektriske modellen har samme størrelse som den vanlige XC40. Bagasjerommet på 413 liter er litt mindre enn på standardmodellen, men har et ekstra rom på 31 liter under panseret.

En modellrekke

Recharge blir det overliggende navnet for alle rene elbiler og plugin hybrider fra Volvo. De neste fem årene skal Volvo lansere en ny helelektrisk modell hvert år, og i 2025 skal halvparten av det globale nybilsalget komme fra helelektriske biler, mens resten skal være hybridbiler.

– Vi har sagt det mange ganger før, Volvo Cars’ fremtid er elektrisk. Med lanseringen av den helelektriske suven XC40 og modellporteføljen Recharge tar vi i dag et stort steg i den retningen, sier Volvo-sjefen Håkan Samuelsson.

For å møte den forventede etterspørselen etter Recharge-bilene skal Volvo Cars tredoble produksjonskapasiteten for elektrifiserte biler. Volvo estimerer at det globale salget vil bestå av 20 prosent ladbare hybrider i 2020. I Norge var det samme tallet 65 prosent i 2018.

Alle Volvos modeller blir tilgjengelige som Recharge-biler, fra den minste suven XC40, via 60-serien til selve flaggskipet, XC90.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.