Det begynner så smått å komme nye elektriske bilmerker til Norge. Introduksjonen av Tesla i Norge, der selskapet selv har stått for detaljist og service-leddet, har vist at tilgang til slikt er viktig for norske kunder og bør være på plass når bilene er i salg. Denne uken er det klart hvordan dette skal foregå for flere nye aktører.

En av dem, nemlig den kinesiske elbilprodusenten Xpeng, skal importeres av det nystartede norske selskapet Zero Emission Mobility. ZEM har inngått en intensjonsavtale med verkstedkjedene Naf og MECA om service, reparasjon og garantisaker. Nylig åpnet muligheten for å bestille suven G3 i Norge, og om ikke lenge kommer sedanen Xpeng P7.

Helt ny modell

– Vi er opptatt av å tenke nytt i verdikjeden knyttet til salg av bil. Derfor har vi nettbestilling og leverer bilene hjem på gårdsplassen til våre kunder. Ingen bilkjøpere har lyst til å betale for store butikklokaler og dyre merkeverksteder. Ved å samarbeide med andre om verkstedtjenestene oppnår vi store besparelser som skal komme kundene våre til gode. Det betyr veldig enkelt at kundene får enda mer bil for pengene, uttaler Espen Strømme, daglig leder i ZEM.

Partene skal nå innlede avsluttende forhandlinger, men det loves at alt skal være på plass før de første bilene ruller på veien i løpet av høsten 2020.

– Naf og MECA er begge ledende verkstedkjeder med høy kvalitet i alle ledd. Gjennom slike samarbeid kan vi tilby verkstedtjenester over hele landet fra dag én. Uansett hvor du befinner deg i landet skal det ikke være langt til en kvalifisert mekaniker, en bremsekloss eller reservedel, sier Strømme.

Følg med i DN og på DN.no - vi legger snart ut test av den nye elbilen Xpeng.

Polestar lener seg på Volvo

Ifølge bransjenettstedet Bilnytt.no har også den kinesiske Volvo-avleggeren Polestar inngått avtaler med bilforhandlere som allerede har Volvo, om service og verksted-tjenester. Det dreier seg om Nardo Bil, Kverneland Bil, Frydenbø Bilsenter og Bilia Personbil, til sammen 30 ulike steder i Norge.

DN var de første i Norge som kjørte Polestar: Polestar 2: En oppsiktsvekkende solid debut dn+

Samme nettsted melder torsdag om at den kinesiske elbilen BYD også har inngått avtale med RSA som importør i Norge. BYD, der blant andre Warren Buffett er inne på eiersiden, har suvmodellen Tang, som blir aktuell på det norske markedet.

– Kanskje vi klarer å komme i gang med forhåndssalg av BYD Tang i løpet av sommeren, sier konsernsjef i RSA, Frank Dunvold til BilNytt.no.

RSA importerer allerede Suzuki, Isuzu og den kinesiske varebilen Maxxus til Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.