Elbilforeningen la torsdag frem sitt Elbilbarometeret 2018 under en stor elbilkonferanse i Oslo torsdag, der 1000 nordmenn er spurt om sitt forhold til elbil. Det flest bruker som argument mot å kjøpe elbil ved neste bilkjøp er rekkevidde, etterfulgt av lademuligheter langs veien, batterienes levetid, vinteregenskapene, tvil om miljøeffekt og til slutt pris.

2018 er året mange av de store bilprodusentene kommer med sine første elbiler. Blant andre er Audis elektriske suv E-tron ventet senere i år, og Audis elbilsjef Stefan Niemand har allerede flere tusen nordmenn som har betalt depositum på bilen.

– Kan du hjelpe oss med alle disse hindringene?

– Ikke alle. Rekkevidden kan vi fikse, vi tilbyr mer enn 500 kilometer for E-tron, og batteriteknologien utvikler seg raskt så rekkevidden vil øke etter hvert, for vi kommer til å få bedre batterier, sier Niemand til DN.

James Frith i Bloomberg New Energy Finance sa tidligere under konferansen at batteriprisene vil gjøre elbiler billigere enn fossile biler i 2025 og i 2030 ville prisen ligge på 70 dollar per kWh. Det har Audi-toppen liten tro på.

Skal man tro Audis elbilsjef, får neppe E-Tron tilhengerfeste. Dette er konseptbilen E-tron Concept.
Skal man tro Audis elbilsjef, får neppe E-Tron tilhengerfeste. Dette er konseptbilen E-tron Concept. (Foto: Audi)

–2030 er altfor sent. Jeg tror ikke på tallene hans. Da vil hele bilindustrien dø. Det blir mye raskere. Våre tall er lavere enn hans tall, så jeg er ganske sikker på at han tar feil, sier Niemand.

Hengerfeste og lading

Audi E-tron er en av mange biler som nordmenn går mann av huse for å bestille. Over 3000 nordmenn skal ha betalt penger for å komme på venteliste for bilen som ennå ikke er vist. Heller ikke særlig mange detaljer er avslørt om den ennå.

– Den er bygget på en helt ny plattform med 700 kilo batteripakke. Det kan man ikke putte inn i noe annet. Men modulene kommer fra andre steder. Vi tar mange moduler fra de andre bilmodellene våre. Et sete er et sete, bremser er bremser, så vi henter fra de andre modellene, sier Niemand.

– Får den hengerfeste?

– For å være ærlig så er det ingen god idé å taue ting med et elektrisk kjøretøy. Det fungerer ikke, sier Niemand og viser til et forsøk det tyske bransjebladet Auto, Motor und Sport hadde over alpene med en Tesla med campingvogn.

– Kan dere klare å levere alle bilene til Norge?

– Jeg er ganske sikker på det. Det kan ta litt tid i starten, for vi fokuserer på kvaliteten, sier Niemand som ikke vil ut med når bilen kommer.

– Senere i år. Jeg overlater til min sjef å fortelle det offentlig.

Ikke først

Allerede før Audi starter leveringene av sin bil, kommer Jaguar I-Pace som den første utfordreren til Tesla. Niemand nekter for at det er trist å komme som nummer to.

– Nei, jeg tror ikke det. Ser man fra kundenes side så skjer elektrisk mobilitet når produsentene kan tilby det og når det er normalt å kjøpe det. Hvis det funker for naboen, så gjør det kanskje det også for deg. Vi trenger flere produsenter som tilbyr elektriske biler. Det vil øker ladeinfrastrukturen og servicetilbudet som for eksempel hoteller, og andre steder å anlegge ladepunkter Da blir det normalt for kundene, og de vil kjøpe elbiler, sier Niemand.

Bygger ut ladenettverk

Mange av de store bilprodusentene har gått sammen om et ladenettverk i selskapet Ionity. Ladenettverket skal bygges ut i hele Europa og kunne hurtiglade biler langs hovedveiene.

– Hvor fort kan bilen deres lades?

–150 kilowatt. Steg for steg vil det økes til 350 kW og etter hvert kan vi øke dette til 500 kW. Hva slags batterier som kommer i fremtiden vet jeg ikke. Men det er mye innovasjon på dette og ladetid er noe vi fokuserer på. Vi må få det til å ta like kort tid som fylling av drivstoff, sier Niemand.

Han peker på at et gjennomsnittlig stopp på tyske bensinstasjoner er beregnet til 21 minutter og sier de derfor må komme seg ned til en ladetid på maks 20 minutter.

– Nå er den på 27–28 minutter, så vi er ikke langt unna. Med 250 kW ville det ta mindre enn 20 minutter, og med 500 kW tar det under ti minutter, sier Niemand.

Les DNs prøvekjøring av Jaguar I-Pace prototyp: Elektrisk katt på glattisen

Elbilforeningens barometer avdekker i alle fall at norske bilkjøpere er klare for å kjøpe elbiler. Hvis bilprodusentene kan møte etterspørselen viser undersøkelsen at 45 prosent av nybilsalget ville vært elbiler.(Vilkår)

Her er Jaguar I-Pace
DN har kjørt Jaguars første elektriske bil I-Pace, og bilen viser lovende takter.
01:21 Min
Publisert: