Denne uken lanserte Audi sin første elbil E-tron, og ifølge meglerhuset UBS viser lanseringen hvor langt konkurrentene ligger etter Tesla, skriver CNBC.

– Audi E-tron understreker at det er vanskeligere å ta igjen Tesla enn det mange forventet. Selv om vi setter pris på at et solid elbil-produkt ikke bare handler om akselerasjon og rekkevidde, er det fortsatt et forsprang for Tesla når det kommer til effektiviteten til motoren som viser graden av innovasjon. Det elektriske drivverket er ikke en handelsvare ennå, og Tesla kan kanskje opprettholde sin ledelse lenger, skriver analytiker Patrick Hummel i et notat til sine klienter med tittelen «Audi E-tron lansering – en ny rundeseier til Tesla».

Hummel hevder E-tron får 50 til 80 kilometer kortere rekkevidde enn Tesla Model X og at den vil akselerere merkbart saktere. De skuffende tallene vil skade salget, og gagne Tesla, hevder analytikeren.

Audi har oppgitt rekkevidden på E-tron til «over 400 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden». Akselerasjonen fra null til 100 km/t skal ta 5,7 sekunder. Sammenligner man med billigste Tesla Model X, har denne en rekkevidde på 417 kilometer etter den gamle NEDC-standarden og gjør null til 100 km/t på 5,2 sekunder. Teslaen er større enn E-tron, men koster i Norge omkring 50.000 kroner mer. Audi E-tron starte på 650.000 kroner. De dyrere Model X, som 100D koster fra 900.000 kroner og akselererer fra null til 100 på 4,9 sekunder og har en rekkevidde på 565 kilometer, heter det på Teslas nettsider. Den raskeste Model X heter P100D og gjør null til 100 på 3,1 sekunder. Denne bilen koster fra 1,2 millioner kroner.

Til tross for at han disser konkurrenten fra Audi, opprettholder Hummel salgsanbefalingen på Tesla-aksjen fordi han mener Tesla ikke vil klare å skape nok etterspørsel etter Model 3 i prissegmentet over 50.000 dollar neste år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Åpner falkevingedørene 30 cm fra betongstolpe
Det er små marginer når DNs biljournalist tester om falkevingedørene til Tesla Model X kan åpnes i trange parkeringshus.
01:16
Publisert: