En rekke nye elbiler har debutert på bilutstillingen i Genève. Dermed har norske bilimportører fått nye ventelister og reservasjoner.
Peugeot e-208 kommer mot slutten av året, og åpnet for bestilling tirsdag. Ett døgn etter at reservasjonene ble åpnet, har 848 nordmenn betalt inn 2208 kroner for å sikre seg en plass i køen. Bilen har en rekkevidde på 34 mil, og leveringene skal starte i januar 2020.
Fra samme konsern kommer også DS 3 Crossback E-Tense. Bilen har fått norsk pris på litt over 300.000 kroner, og det skal være 1600 nordmenn på liste for denne bilen.
– Det norske markedet har prioritet for levering av elektriske DS 3, og de 100 første reservasjonskundene vil få mulighet til å få bil allerede høsten 2019, sier Thomas Christensen, direktør DS Automobiles hos Bertel O. Steen.
Soul i skuddet
Bertel O. Steen importerer også Kia til Norge, og i Genève står en helt ny versjon av den populære elbilen Soul. Ifølge leder for politikk og samfunn i Bertel O. Steen, Inger Elisabeth Sagedal, har 1907 nordmenn allerede reservert sin nye Soul.
– Reservasjonslister er et særnorsk fenomen som vi ikke har hatt tidligere, og de viser interessante bevegelser i det norske bilmarkedet. Behovet for reservasjonslister og interessen blant kundene skyldes norsk elbilpolitikk som har gitt høy etterspørsel uten at fabrikkene har vært i stand til å levere i tråd med dette, sier Sagedal til DN.
Reservasjonsløsningen åpnet mandag, og brøt første dag sammen på grunn av stor aktivitet. Bilen har fått et større batteri enn før, og har nå en rekkevidde på 452 kilometer med den største batteripakken.
– De første bilene kommer i butikk i løpet av april, mens vi håper å få de første bilene til kunder til sommeren. Priser er foreløpig ikke klart og vil komme nærmere lansering, sier Irene Solstad, administrerende direktør for Kia i Bertel O. Steen as.
Bilkonsernet Bertel O. Steen har samlet sett over 12.000 kunder på reservasjons- og ventelister for kommende elbiler fra Kia, Peugeot, DS og Mercedes.
– Det blir interessant å se om vi vil oppleve en metning nå som flere merker leverer elbiler. Vi ser at de bilene som kan dekke behovene til en familie, har størst etterspørsel, sier Sagedal.
Håndfaste nyheter
Blant biler vi snart får se på veien, er svensk-kinesiske Polestar 2 kanskje den mest interessante. Bilen kommer i starten av 2020, og skal konkurrere direkte med Tesla Model 3. Selskapet har ikke tall på reservasjoner hverken i Norge eller andre steder ennå.
– Det er litt for tidlig å dele tall for forhåndsreservasjoner, men jeg er sikker på at vi snart vil gjøre det, og jeg er ikke i tvil om at det vil være en veldig positiv mottagelse i Norge, skriver Brent Ellis, kommunikasjonssjef i Polestar, i en epost til DN.
Volkswagen-konsernet viste også en rekke elbiler bygget på samme plattform. Audi Q4 E-tron blir en spennende bil for det norske markedet når den kommer i produksjon i slutten av 2020. Før den skal en Sportback-versjon av E-tron komme, som andre elbil fra merket. Audi starter leveringene av sin første elbil, E-tron nå i mars. Om lag 3000 kontrakter er allerede signert, fra de 7000 kundene som har reservert bilen.
På samme plattform kommer også Skodas konseptbil Vision IV. Også denne skal komme i produksjon neste år med 306 hestekrefter og en rekkevidde på over 500 kilometer.
Seat, som også eies av Volkswagen Gruppen, viser sin El-Born, der produksjonsmodellen også er ventet i løpet av neste år. 204 hestekrefter og en rekkevidde på 420 kilometer er tallenes tale for denne bilen.
– Seats sportslige og praktiske tilnærming til elektrifisert mobilitet har stort potensial i Norge. Dette er en bil vi har store forhåpninger til når den introduseres i løpet av 2020, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør i Seat i Norge.
Showbilene
Ellers er det mange showbiler og konsepter som presenteres på årets viktigste bilutstilling. Den mest spektakulære er nok Pininfarina Battista, som med 1900 hestekrefter og et friskt utseende åpenbart har vakt oppsikt på bilutstillingen.
Både Nissan, Kia og Volkswagen har vist spektakulære konseptbiler, mens den lille bybilen Honda E-Prototype visstnok skal komme i produksjon om ikke så altfor lenge.
Det samme gjelder Fiat Centoventi, som kanskje kan erstatte Panda. Mercedes viser en stor flerbruksbil som den eksisterende V-klassen i EQV. Om ikke lenge debuterer førstemann av elbilene fra Mercedes EQC på det norske markedet. Her er 2300 nordmenn på reservasjonslisten.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.