At det er en viss utvikling på batterier, er kanskje BMWs foreløpig eneste rene elbil det beste eksempelet på. For andre gang oppgraderes i3 med nytt batteri. Bilen ble lansert i 2013 med et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kwh Tre år senere kom et større batteri med en kapasitet på 33 kwh Nå kommer bilen i en 120Ah-versjon der batteriet har en bruttokapasitet på 42,2 kwh, som betyr at rekkevidde nærmest er doblet siden elbilen ble lansert første gang

– Norge er verdens nest største marked for BMW i3, kun slått av USA. Nærmere 15 prosent av alle verdens BMW i3-modeller kjører med norske skilter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Les DNs test av BMW i3s: Melker elbilmonopolet dn+

Bestselger

Siden 2014 har bilen vært BMWs mestselgende modell i Norge, med over 17.000 biler på norske veier.

– Nye BMW i3 120Ah vil være en svært sentral modell for vårt marked fremover – som en kompakt elbil med rekkevidde for stadig lengre hverdagsreiser, sier Tegneby i en pressemelding.

Mens den første utgaven av i3 hadde en rekkevidde på 190 kilometer målt etter den gamle standarden NEDC, økte det i 2016 til 300, før tilsvarende målt rekkevidde på den nye modellen nå oppgis til 395 kilometer. Med den nye målemetoden WLTP er rekkevidden oppgitt til 310 kilometer. BMW hevder det for daglig kjøring, er en økning i rekkevidden på rundt 30 prosent sammenlignet med forrige modell.

Samme størrelse

Dimensjonene til det nye batteriet er så godt som uendret, men det nye batteriet veier ti kilo mer enn det forrige batteriet på 33 kwh Med en hurtiglader på 50 kW tar det 42 minutter å lade batteriet opp til 80 prosent, mens det via en vanlig stikkontakt tar rundt 15 timer.

Som forgjengeren kommer den i både normal og Sport-versjon. Sistnevnte får særegne støtfangere, hjulbuer og andre designelementer i sort optikk, i tillegg til et understell som senker bilen ti millimeter og en fire centimeter bredere sporvidde, samt hjul på 20 tommer store hjulene.

Den nye versjonen av i3 har en 309.000 kroner. Som er i overkant av 20.000 kroner mer enn den forrige batteriversjonen, det norske standardutstyret skal også være oppgradert. S-versjonen har en startpris på 344.900 kroner.

Produksjonen av BMW i3 120Ah-modellene starter i november.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Nye BMW i3 120ah.
Nye BMW i3 120ah. (Foto: BMW)