Audi E-tron GT concept heter denne bilen som vises som showbil for første gang under bilutstillingen i Los Angeles. Om to år skal denne settes i serieproduksjon, og blir da den tredje helelektriske bilen fra Audi, etter E-tron som straks kommer til Norge, og etterfølgeren E-tron Sportback som kommer neste år.

Det viker her som at Audi virkelig går inn i konkurranse med Tesla Model S med denne bilen. Konseptmodellen har 590 hestekrefter samlet fra to motorer, og settes i bakken via firehjulsdrift, selvsagt. Bilen måler 4,96 meter i lengden, noe som er en fattig centimeter kortere enn den amerikanske konkurrenten. Bredden er den samme, mens Audien er seks centimeter lavere enn Tesla. Akselavstanden er på 2,90 meter, det er seks centimeter mindre enn konkurrenten, og betyr nok noe mindre plass innvendig. En stor bakluke skjuler et bagasjerom på 450 liter, i tillegg har Audi fått til 100 liter ekstra under panseret.

400 kilometer rekkevidde

Audi skriver i sin pressemelding at teknologien er utviklet i nært samarbeid med Porsche, så den vil nok ha mange likheter med Porsche Taycan som skal lanseres til neste år. Det er en bil mer enn 2400 nordmenn skal ha bestilt allerede.

Null til 100 km/t går på 3,5 sekunder, mens 200 km/t skal unnagjøres på 12 sekunder. Toppfarten er begrenset til 240 km/t for å beholde rekkevidden. Konseptbilen lokker med «over» 400 kilometer rekkevidde fra batteriet som er på 90 kWh. En Tesla Model S med 100 kWh-batteri i Performace-versjon oppgis til sammenligning å klare null til 100 km/t på 2,7 sekunder i tillegg til å ha en rekkevidde målt med det gamle NEDC-systemet på 613 kilometer.

Som bildene viser har elbilen Audis velkjente grill, noe som strengt tatt ikke er nødvendig for en elbil.

DNA i grillen

For Audi ville det være en stor feil å fjerne grillen. For våre kunder er dette Audis DNA. Før 2004 hadde vi ikke et unikt ansikt. Det er veldig viktig at vi ikke forlater vårt ansikt, så vi sa hvorfor ikke snu det? For meg er den fremdeles en Audi, men uten forbrenningsmotor. Dette er ansiktet til alle våre fremtidige elbiler, sier designsjef Marc Lichte i et intervju med Autocar.

For spesielt interesserte skryter Audi av at bilens akselerasjon kan utnyttes mange ganger på rad, ettersom bilen har et sofistikert kjølesystem. Batteriet kan lades trådløst, men for raskest mulig påfyll, kan ladesystemer på 800 volt benyttes. 350 kW-lading sørger for å fylle batteriet til 80 prosent på 20 minutter.

Audi skal samarbeide med Porsche om sin såkalte «Premium Platform Electric» (PPE). Denne vil danne grunnlag for mange elektriske Audi-modeller fra B- til D-segmentet. I 2025 har Audi sagt at selskapet skal tilby 12 elektriske modeller.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Audis første elbil på plass i Norge
7500 nordmenn har reservert Audi e-tron, nå får de endelig mulighet til å se den.
01:35 Min
Publisert: