Forrige uke slapp Kia teaserbilder på den nye generasjonen av sin norske elbilsuksess Soul. Da spekulerte vi i at bilen ville få et batteri på 39 kWh. Nå er fasiten her, og den overgår spekulasjonene.

Bilen ble vist i Los Angeles denne uken, og får samme drivlinje som E-Niro som straks blir sluppet løs på markedet. Det betyr en elektrisk motor på 204 hestekrefter og et dreiemoment på 395 Newtonmeter. Batteriet blir på 64 kWh, og vil gi langt bedre rekkevidde enn dagens modell.

E-Niro har en oppgitt rekkevidde på 485 kilometer målt etter WLTP-metoden. Litt avhengig av aerodynamikken på den nye modellen, så er det vel ikke noe i veien for at også Soul med samme batteri skal få en betydelig bedre rekkevidde enn de 25 milene som dagens batteripakke på 30 kWh leverer. De offisielle tallene skal slippes nærmere lansering som blir i andre kvartal 2019.

Soul beholder sin firkantede form, men støtfangerne både foran og bak er endret for et mer aerodynamisk uttrykk. Om det også blir mer aerodynamisk, sies det ikke noe om. Ladeporten er som før plassert i front med type 2 kontakt.

Av aktive sikkerhetssystemer kommer bilen blant annet med mulighet for kollisjonsvarsel, filskift varsel- og holder, førervarsel ved tretthet og varsel for kryssende trafikk bak.

Soul kommer for salg i Europa i første halvdel av 2019, men debuterte under den pågående bilutstillingen i Los Angeles. Europeiske spesifikasjoner og priser annonseres nærmere lansering.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

–Den største elbilnyheten akkurat nå
02:08 Min
Publisert: