– Er den bra?

Statsminister Erna Solberg går rett bort til Kjell Arne Haugen som kjører en elektrisk varebil for Posten.

– Den er akkurat som en vanlig bil, sier Haugen.

– Så den er mer anvendelig enn man tror? Hvor er ladepunktet?

Statsminister Erna Solberg har funnet ladeluken til Kjell Arne Haugens elektriske postbil. Miljøvernminister Ola Elvestuen til høyre.
Statsminister Erna Solberg har funnet ladeluken til Kjell Arne Haugens elektriske postbil. Miljøvernminister Ola Elvestuen til høyre. (Foto: Gunnar Lier)

Sammen med miljøvernminister Ola Elvestuen går statsministeren rundt bilen og finner ladeluken. DN møter ministerne på et torg i Oslo for å snakke om en milliard kroner som regjeringen i år og neste år gir Enova for å støtte overgangen til elektrisk næringstransport.

– Er det nok?

– Vi er ikke ferdige i 2020, for utslippene skal ned 50 prosent i 2030. Dette er en kraftfull start for et totalt teknologiskifte, sier Elvestuen.

For alle bedrifter

Posten overtok sin første elektriske varebil i denne litt større klassen som Haugen kjører rundt jul. Den er én av de 42 bilene av denne modellen som er registrert i år. Tilbudet av modeller blir hele tiden større, men til forskjell fra elektriske personbiler, er ikke avgiftsforskjellene så store for varebiler. Posten har med sine 1200 elektriske kjøretøyer kanskje den største elektriske bilflåten i landet, og trenger egentlig ikke noe spark for å komme i gang.

– Nullutslippsfondet gjelder alle bedrifter, rørleggere, elektrikere, eller en bonde, for den saks skyld. Det er en enkel ordning også for små aktører. De store, slik som Posten har allerede tatt steget, og bruker dette som en del av en strategi, noe som ikke diskvalifiserer dem fra å få støtte. Men dette er svaret på hvordan vi skal ivareta de minste aktørene, sier Ola Elvestuen.

– Vi har ført en politikk som gir resultater på personbiltrafikken, innenlands skipsfart og offentlige innkjøp. For nyttelast er det ikke like lett å finne virkemidler, sier Solberg.

Når det gjelder bilavgiftene er både Solberg og Elvestuen klare på at de består i denne perioden.

– Granavolden er det enighet om, men på lang sikt må alle bidra, sier Solberg.

– Det handler om å håndtere en suksess, vi må se på bilavgiftene samtidig som vi ikke mister viljen til å nå målet, sier Elvestuen.

Vil presse produsentene

Mens personbilsalget så langt i år har en elektrisk andel på over 44 prosent, ligger varebilene langt bak med en elbilandel på 5,9 prosent. Den er økende, men trenger ifølge miljøvernministeren ekstra virkemidler for å komme til målet. I tillegg til at avgiftene ikke favoriserer elektriske drivlinjer like mye når det kommer til varebiler, er en av årsakene at det rett og slett ikke er så mange biler å velge blant. Erna Solberg er ikke i tvil om at norske myndigheter kan påvirke produsentene til å snu seg rundt fortere.

– Vi ser det på mange områder, det kommer nye produsenter på grunn av regulering. Det skapes etterspørsel. Da jeg besøkte bedriften Rockwool, ytret de ønske om større elektriske lastebiler for å frakte sine produkter, men disse var ikke kommet ennå. Med dette tiltaket blir bestillingsmassen enda større og har man etterspørrere nok, så kommer produktene, sier Solberg.

500 millioner kroner både i år og neste år skal øremerkes løsningen som kalles «Nullutslippsfond for næringstransport». Fondet skal gi fart i markedet for nullutslippsteknologier som er prøvd ut og kan leveres i større volum. En av satsingene under fondet blir altså en ny støtteordning for innkjøp av batterielektriske varebiler.

– Det må gå fortere å få næringstransporten over på nullutslipp. Det er der behovet er nå. Derfor skal vi lage en enkel ordning så alle kan ta steget over på elektriske varebiler nå, med en helt automatisk støtteordning. Det skal være slik at man kan søke og få innvilget støtte mens man er i bilbutikken, sier Elvestuen.

Det blir mulig å søke støtte fra det nye Nullutslippsfondet i august. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.