Den varme og solrike sommeren i store deler av Europa har vært godt nytt for produksjon av solenergi. Storbritannia er et av landene der produksjonen av solenergi har slått alle tidligere rekorder.

Mye sol har også satt fart på testkjøringen av den delvis soldrevne elbilen Sion, skriver Reuters.

Rekkevidde på 250 kilometer

Sion har innebygget solcelleanlegg på tak, panser og begge bilens sider, slik at bilens batteri kan lades opp mens den kjører.

Bak Sion står den relativt nystartede tyske bilprodusenten Sono Motors, som blant annet hentet inn en million euro gjennom såkalt crowfunding i 2016.

Tre mil ekstra per dag om sommeren

Batteriet som er montert i testbilen skal rekke til å kjøre 250 kilometer før det må lades.

De total 330 små solcellene på bilen vil imidlertid ifølge selskapet øke kjørelengden med 30 kilometer per dag om sommeren. På vinteren vil den ekstra kjørelengden som solcellene gir falle til rundt fem kilometer per dag, skriver NBC4i.

Sono Motors forventer at produksjonen av Sion vil starte i siste halvdel av 2019, med en forventet startpris på 16.000 euro (i overkant av 150.000 kroner). I overkant av 6500 har allerede forhåndsbestilt den nye bilen.

Tyskland har fra tidligere et mål om at det skal rulle én million elbiler på tyske veier i 2020. Regjeringen er skeptisk til om målet vil nås, og planlegger ifølge Reuters nå økonomiske støtteordninger til bilprodusenter som lager elbiler, deriblant Sono Motors.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Sondre Nordstad Moen er Europas raskeste maratonløper.
Fart, smerte og vilje – slik kommer han seg gjennom løpets 42.195 meter.
01:37
Publisert: