– Vi deler Elbilforeningens bekymringer, sier Stian Mathisen, kommunikasjonssjef i Fortum Charge & Drive, Norges største operatør av ladestasjoner.

DN skrev tirsdag om Elbilforeningen som er bekymret for at det bygges for få hurtigladere i Norge, og at dette kan gjøre at målet om å selge kun nullutslippsbiler fra 2025 ikke nås.

– Enn så lenge er situasjonen under kontroll, men med mange nye elbilmodeller på vei som forventes å selge i store antall i Norge, så ser vi for oss at mange kan komme til å oppleve kø ved ladestasjonene, sier Mathisen. Selv om Fortum som kommersiell aktør bygger nye ladesteder, frykter Mathisen at utbyggingen likevel går for tregt.

Mathisen mener myndighetene må se på behovet for en egen effekt-tariff for ladestasjoner.

– Det gjør det mulig å tilby høy effekt ved en ladestasjon uten at vi som ladeoperatør taper penger hver gang noen lader elbilen. Vi mener også det er behov for driftstilskudd fra Enova for å få i gang utbygging av ladestasjoner lengst nord i landet, sier Mathisen.

Nasjonal plan

I Finnmark finnes det ennå ikke noen hurtigladestasjoner. Og det ser ikke ut til Mathisen vil få hjelp fra klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

– Nei, vi gir 100 prosent støtte til bygging, men at staten i tillegg skal drifte laderne, har vi ikke gått inn på. Vi vil utlyse på nytt, og dette er en god avtale. Enova må følge utviklingen. Vi må ha gode ordninger inn mot Finnmark og Nord Troms. Nå bygges det stadig flere på kommersielt grunnlag, og målet er at det hovedsakelig skal bygges kommersielt, sier Ola Elvestuen til DN.

I klimameldingen har regjeringen lovet at det skal utarbeides en nasjonal plan for infrastruktur for alternative drivstoff for transportsektoren.

– Det er mange initiativ fra statens side, også det strategiarbeidet vi holder på med. Vi skal legge til rette infrastrukturen, akkurat som vi har lagt til rette for elbilsalget. Dette handler om å håndtere den suksessen som elbilene er blitt i Norge. Vi jobber med en plan for landsdekkende infrastruktur på elektrisitet, biogass og hydrogen, sier Elvestuen, som ikke viker fra tidligere løfter.

– 2025-målet skal vi nå.

Tror behovet blir mindre

En annen av de store aktørene innen lading er Grønn Kontakt. Der er ikke bekymringen like stor som hos konkurrenten Fortum.

– Vi er enig at det trengs flere hurtigladere, og vi jobber allerede med å bygge disse. Vi ser kø på våre stasjoner og det ønsker vi ha minimalt av, sier Ole Henrik Hannisdahl, daglig leder i Grønn Kontakt.

Han viser til at de ny elbilene som kommer har større batterier, som ikke bare har mindre behov for hurtiglading, men også lader raskere.

– Vi tror dermed det er noe mindre behov for hurtiglading enn Elbilforeningen legger opp til, sier Hannisdahl.

Må ha støtte i Finnmark

– Er det aktuelt for dere å bygge hurtigladere i Finnmark?

– Vi ser det distriktspolitiske poenget med å bygge hurtigladere også i Finnmark, men fra vårt ståsted er ikke dette sentralt hverken kommersielt eller for å nå 2025-målene. Dersom det kommer en ny ordning, vil vi selvfølgelig vurdere å søke på denne, sier Hannisdahl.

– Så uten driftstilskudd er det ikke aktuelt for dere i Finnmark?

– Det kommer an på kravene. Dersom det skal bygges kun i «større» byer, kan det hende vi klarer det uten. Dersom det skal bygges hver tiende mil, vil det nok være nødvendig med et betydelig driftstilskudd, sier Hannisdahl.(Vilkår)

– To modeller falt i havet og tre ble sendt til pumping
Ronnie Ottem lever av å lage fester for andre. Her er festfikserens beste råd for å lage den perfekte sommerfesten.
01:38
Publisert: