– Vi legger oss på et prisnivå som er ekstremt attraktivt, og som gjør at kundene får utrolig mye utstyr, avansert teknologi og fantastisk rekkevidde til en meget fornuftig pris, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway.
Bilen kommer i ett utstyrsnivå som koster 325.900 kroner. For 10.000 kroner ekstra kommer bilen med skinnseter, og for 10.000 kroner oppå der igjen får man også soltak. Metallic lakk koster 4.900 kroner.
– Mange kunder har ventet lenge på disse prisene, og det samme har vi. Det er dermed en stor glede å kunne presentere prisene i dag. Vi har kjørt en så åpen prosess som mulig siden vi først åpnet interessentlisten 13. juni i fjor, og har stort sett sendt ut et nyhetsbrev i måneden. Det har vi fått mange positive tilbakemeldinger på, men vi må innrømme at venting på pris har vært litt utfordrende. Det gjør dagen i dag ekstra gledelig, sier Stenbo i en pressemelding.
Den eneste reelle konkurrenten til bilen er Opel Ampera-e som koster fra 349.900 kroner. Denne er det lang ventetid på. Hyundai Ioniq koster fra 234.000 kroner, men den har ikke like stort batteri eller motor som Kona.
Hvor lang ventetiden blir for Hyundai Kona er det foreløpig ikke sagt noe om, men Stenbo har tidligere anslått overfor DN at i hvert fall 2000–2500 biler får norske skilter i løpet av året.
Stort batteri
Hyundai Kona Electric kommer med et batteri på 64 kWh og har en rekkevidde på nesten 50 mil, målt etter den nye WLTP-kjøresyklusen.
Til Norge kommer bilen kun med denne store batteripakken og motoren på 204 hestekrefter.
– Vi har lært mye av etterspørselen etter Ioniq electric, og ønsker dermed å tilby et så enkelt og kundevennlig modellutvalg som overhodet mulig, sier produktsjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.
Bilen tilbys kun i ett fullutstyrt utstyrsnivå; Kona electric Teknikk. Det eneste man trenger å avgjøre er om man i tillegg ønsker skinninteriør med ventilerte seter, eller kombinasjonen skinninteriør med ventilerte seter og soltak.
Sammen med Ioniq er Kona den eneste bilen i sin prisklasse som kan hurtiglade på opptil 100 kW (DC).
De første kundebilene er ventet til Norge i juli. Kunder som har meldt forhåndsinteresse får muligheten til å bestille sin bil allerede fra og med i morgen, 1. juni 2018. Så spørs det hvor mange som synes prisen er fristende nok til å gå fra interessert til reell kunde.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.