«Skuffende pris – og ikke minst levering!» «Jeg må bare bite i det sure eplet og si ja dette blir dyrt gitt!» Dette er to av reaksjonene som har kommet på sosiale medier etter at Kia mandag offentliggjorde prisen for merkets neste elbil; E-Niro. Bilen skal koste 377.400 kroner, noe mange på sosiale medier synes var altfor mye for en elbil i C-segmentet med et batteri på 64 kWh og en rekkevidde på 485 kilometer.

– Mange sammenligner nok pris mot Kona, og dette er en b-segmentbil som er langt mindre enn vår e-Niro som befinner seg i klassen over størrelsesmessig. Kia e-Niro kommer med alt utstyr og sammenligner du og legger til tilsvarende utstyr på konkurrentene vil prisen på 377.400,- være konkurransedyktig, skriver informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i en epost til DN.

Kia e-Niro er på et kort Norgesbesøk, men ventelistene er allerede på flere år.
Kia e-Niro er på et kort Norgesbesøk, men ventelistene er allerede på flere år. (Foto: Gunnar Lier)

Foreløpig finnes det ikke så mange konkurrenter til Kia E-Niro. Konsernslektningen Hyundai Kona EV er betraktelig mindre, men kommer med samme batteri og drivlinje og koster 325.900 kroner. Opel Ampera-e har en pris på 359.900 kroner. Begge disse modellene har lang leveringstid.

Avbestillinger

Omkring to timer etter at den ble publisert, viser en uformell spørreundersøkelse på en Facebook-side for Kia E-Niro i Norge at 72 sier de vil kansellere sin bestilling, 165 har ikke bestemt seg, mens 41 sier de beholder sin reservasjon.

Omkring 6250 nordmenn har betalt inn 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten på denne bilen. Skal man dømme etter stemningen på sosiale medier vil denne listen bli adskillig kortere.

– Ja, det stemmer at vi har fått avbestillinger i løpet av dagen. Det er først i dag vi har kunnet informere kundene om pris og levering, og mange har nok avventet til de fikk denne informasjonen med å bestemme seg, skriver Simonsen Sauge, som hevder det ikke er noen dramatiske tall, men anslår at importøren har fått inn rundt 30 til 40 avbestillinger.

Flere års ventetid

Også leveringstiden får Kia kritikk for. Kundeleveringene starter i januar, og den norske importøren anslår at 2000 biler kommer til Norge neste år. Den norske Kia-sjefen, Irene Solstad er ikke fornøyd med kommunikasjonen med fabrikken.

Kia-sjef Irene Solstad skulle gjerne hatt mer informasjon fra fabrikken.
Kia-sjef Irene Solstad skulle gjerne hatt mer informasjon fra fabrikken. (Foto: Gunnar Lier)

– Fabrikken er lite informativ, jeg skulle ønske at dialogen var tettere, sa Solstad om leveringer da bilen ble presentert for pressen på Bertel O. Steens hovedkontor på Lørenskog mandag.

Samtidig er det uklart om bilen kommer med tilhengerfeste, dette ønsker fabrikken å teste ut mer før det eventuelt blir en realitet.

– Det ser bra ut. Fabrikken ønsker å kjøre vintertest først. Men vi har stor tro på at det vil komme, sa Solstad. Litt avhengig av når disse testene kan foretas, anslås det at resultatet vil være klart i mars neste år.

De første bilene ankommer Norge i desember.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.