Mercedes-Benz viser nok en gang offisielle «spionbilder» av en ny modell. Denne gangen er det elbilen EQC som nærmer seg verdenspremiere og serieproduksjon.

– Over 2000 nordmenn har til nå reservert EQC og det er derfor ekstra gledelig å kunne meddele at den er i rute og får sin verdenspremiere allerede i september i år. Men før bilen når våre kunder i 2019 skal den gjennom omfattende testing for å oppfylle Mercedes-Benz sine høye kvalitetsstandarder, som gjelder uansett drivlinje og kraftkilde, sier Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz personbil i en pressemelding.

Det lille koøyet bak kommer nok til å forsvinne med lakken.
Det lille koøyet bak kommer nok til å forsvinne med lakken. (Foto: Mercedes-Benz)

Noen videre tekniske opplysninger slipper ikke Mercedes nå, men da nettstedet Fully Charged fikk sitte på med en av de 200 prototypene som testes ute på veiene, fikk journalisten presset enkelte opplysninger ut av sjefingeniør Michael Kelz som kjørte bilen.

Blant annet ble det sagt at batteriet var på minst 70 kWh, som veier 650 kilo. Ser man bort fra ordet minst, er ikke dette så imponerende. Konkurrenten Jaguar I-Pace som er den første elbilen fra en premiumprodusent som kommer i denne suv-klassen, har til sammenligning et batteri på 90 kWh. Likevel hevder Mercedes-folkene at bilen skal ha en rekkevidde på opptil 50 mil.

Bilen er på størrelse med GLC, og ingeniøren lover komfort som en E-klasse og sportslighet som en CLS.

– Den skal føles som en Mercedes, sier Kelz.

Bilen har en motor foran og en bak. Ytelsen for bilens to motorer skal være 400 hestekrefter. Det er det samme som Jaguar oppgir I-Pace til å yte, og også rundt der Audi E-Tron ligger. Ladehastighet ville ikke ingeniøren snakke om, annet enn at tallene antageligvis slippes sammen med den offisielle bilen i september. Null til 100 km/t skal ligge rundt fem sekunder.

Bilen går i strupen på Jaguar I-Pace og Audi E-Tron, når den kommer i 2019.
Bilen går i strupen på Jaguar I-Pace og Audi E-Tron, når den kommer i 2019. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes bygger det meste av bilen selv, med unntak av motorene. Materialene som brukes er stål og aluminium. Bilen regenerer som fører vil selv ved å trykke på hendlene bak rattet. Da kan bilen seile av gårde, eller kjøres med en pedal, altså at når du slipper gassen, så bremser batteriregenereringen så mye at du slipper å bremse.

Denne bilen kommer på markedet i 2019. Senere kommer den mindre EQA, en EQS, som sikkert er en stor sedan og kanskje også EQE som danner modellrekken blant de helelektriske modellene.

Her kan du se video fra da konseptbilen hadde sin premiere i 2016.(Vilkår)

Denne elbilen kommer snart på veiene
Mercedes lager et eget undermerke for elbil, og starter med en elektrisk suv.
01:42 Min
Publisert: