Denne uken stemte EU-parlamentets miljøkomité for strengere utslippskrav for nye personbiler. Bilprodusentene skal kutte utslippet av CO2 med 20 prosent innen 2025, og 45 prosent innen 2030. I tillegg skal bilprodusentene tvinges til å bygge flere elektrifiserte biler. Det betyr at 20 prosent av bilprodusentenes biler må være null- eller lavutslippsbiler i 2025 og at andelen skal øke til 40 prosent i 2030.

Kundene ikke klare

Dette har fått Europeiske bilprodusenters interesseorganisasjon (Acea) til å reagere.

– Vi er veldig bekymret over retningen Miljøkomiteen har tatt. De ekstremt strenge reduksjonsnivåene som er vedtatt, er helt urealistiske, ettersom de ville kreve et massivt og brått skifte til elektromobilitet, uttaler generalsekretær Erik Jonnaert i en melding fra Acea. Organisasjonen mener rammevilkårene for et slikt skifte ikke er på plass, og at heller ikke kundene er klare til å gå helelektrisk.

Jonnaert representerer 15 ulike bilprodusenter basert i Europa. Tidligere har flere produsenter gått ut med omtrent like ambisiøse mål som de nye EU-forslagene. Volvo har sagt at halvparten av deres biler skal være elektriske innen 2025. Mercedes-toppen Ola Källenius fortalte DN i forrige uke at mellom 15 og 25 prosent av Mercedes' biler i 2025 ville være elektrifiserte.

– La meg gjøre det klart, vi er fullt forpliktet til å bevege oss mot nullutslipp. Men denne overgangen må gjøres i et tempo som er håndterbart. Dette er viktig ikke bare for industrien og arbeiderne, men også for forbrukerne, som faktisk skal kjøpe disse bilene. Og for medlemslandene som vil ha en stor jobb for å sikre at ladeinfrastrukturen er tilstrekkelig, sier Jonnaert.

– Hallo? Vi trenger biler!

Uttalelsene fra bilorganisasjonen har fått Christina Bu i Norsk elbilforening til å reagere.

– Acea skylder på forbrukerne. Hallo?! Vi trenger biler. Det er ikke lett, men å skylde på forbrukerne skal vi ha oss frabedt. Det krever omstilling, men i Norge har vi vist at folk blir fort vant til det. Vi har gått fra 1,45 prosent i 2011 til 26 prosent på syv år, så det er mulig, sier Christina Bu.

– Underspiller du ikke det faktum at andre biler er dyre i Norge på grunn av avgiftssystemet, noe som ikke gjelder i mange andre land?

– Incentiver har vært ekstremt viktig i Norge, spesielt i en fase der bilene ikke har vært helt ferdigutviklet, med blant annet begrenset rekkevidde. Men når forbrukerne i Tyskland kan kjøpe en bil til samme pris med lavere driftsutgifter og vedlikehold, er det ingen grunn til at det ikke skal skje, sier Bu.

Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening.
Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening. (Foto: Fredrik Bjerknes)

I EU utgjør ladbare biler i dag omkring halvannen prosent av salget. I Norge er elbilene alene oppe i en andel på 26 prosent av nybilsalget.

– EU-landene kan få til en tilsvarende utvikling om bare bilene blir produsert. Lave salgstall i Europa kan ikke brukes som motargument i denne saken. Batteriprisene går nedover og elbilen er snart konkurransedyktig i pris og da går det raskt å etablere et marked som fungerer, sier Bu.

Europaparlamentet skal stemme over dette i oktober, og elbilforeningen venter heftig lobbyaktivitet fra bilprodusentene.

– Elbilskiftet skjer globalt, og hvis tysk bilindustri klarer å lobbe seg til svakere regulering, gambler de stort med sin egen fremtid. Det er nok å huske på Kodaks skjebne, sier Bu.

Disse kommer

Det norske bilmarkedet skriker etter elbiler, og mange tusen nordmenn står på venteliste for å sikre seg en av nyhetene så raskt som mulig. De fleste bilprodusentene kommer med elbiler innen et års tid eller to.

I disse dager får de første av i hvert fall 2000 norske kunder sine Jaguar I-Pace utlevert, en suv med 47 mil rekkevidde. I starten av neste år kommer en konkurrent i Audi E-tron, som også er en suv med omkring den samme rekkevidden. Også her har godt over 2000 norske kunder stilt seg i kø.

Neste sommer kommer enda en suv i Mercedes-Benz EQC. Denne får rundt 40 mil rekkevidde. Det samme er ventet med BMWs konkurrent iX3 som kommer i 2020. Året før, lanserer BMW en elektrisk versjon av Mini.

Det franske merket DS har også nettopp avslørt at de kommer med en liten elektrisk suv neste år i DS 3 Crossback E-tense.

Allerede i november i år, kommer derimot Kia Niro i elektrisk versjon med en rekkevidde på 48 mil. I andre kvartal 2019 kommer også Tesla Model 3 til Norge, med en rekkevidde på opptil 50 mil.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Elbilen som skal erstatte din konvensjonelle bil
Det norske markedet skriker etter elbiler med lang rekkevidde. Her er den de skriker høyest etter.
02:33 Min
Publisert: