Det har vært en ganske dårlig bevart hemmelighet at BMW skal komme med en elektrisk versjon av sin mellomklassesuv X3. Nå har den tyske premiumprodusenten endelig sluppet de første bildene og opplysningene om bilen.
– I fjor leverte BMW over 100.000 elektrifiserte biler på verdensbasis, hvor det norske markedet bidro med nesten 10 prosent av volumet. Vi er et pionermarked for BMW’s elektrifiserte modellportefølje og deler vår erfaring med resten av verden. Nå kan vi også dele noen detaljer om den første helelektriske SUV’en fra BMW, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby i en pressemelding.
Og som man kunne forvente presser den seg rett inn blant konkurrentene når det kommer til rekkevidde og bilklasse.
Riktignok er opplysningene som er gitt basert på frasen «mer enn», som også noen av de kommende konkurrentene fremdeles driver med. iX3 skal få et batteri som har en kapasitet på over 70 kWh. Det skal gi en rekkevidde på mer enn 400 kilometer målt fra den nye WLTP-metoden som er strengere enn dagens målemetode. Det er faktisk akkurat det samme som Audi opplyser om rekkevidden på sin første elbil E-Tron som kommer til høsten.
BMW sier også at bilen får mer enn 270 hestekrefter sterk motor, og at bilen kan lades med hastigheter opp til 150 kW, akkurat som Audi. Det betyr at ladingen tar omkring halvtimen på de nye lynladerne som skal bygges ut.
Utseendemessig er det sterkt slektskap til X3, som heller ikke var uventet. Den klassiske nyregrillen til BMW er derimot endret, og er lukket for å oppnå mindre luftmotstand og bedre aerodynamikken. Da DN snakket med BMW-sjef Harald Krüger i fjor høst, antydet han at skal bilen også får praktiske egenskaper som tilhengerfeste.
Produksjonsmodellen skal komme i 2020, men konseptet står utstilt under bilutstillingen i Beijing i disse dager. BMW skal etter hvert åpne for forhåndsreservasjoner av denne bilen, akkurat som konkurrentene har gjort med suksess.
Vi kan nok i tiden fremover vente oss mer elektrisk fra BMW. I 2025 vil BMW Gruppen tilby hele 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helelektriske. BMW har allerede sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, så vel som BMW iX1 til iX9. Allerede i 2019 kommer Mini i helelektrisk versjon.(Vilkår)