Det kinesiske selskapet Byton benyttet den store forbrukerelektronikk-messen i Las Vegas som arena for å vise sin første kjørbare elektriske konseptbil.

Bilen er selvsagt en suv, skal ha en rekkevidde på over 500 kilometer og byr på selvkjørende egenskaper.

Bak selskapet Byton står en rekke mennesker med lang erfaring fra bilindustrien. Sjefen heter Carsten Breitfeld, og har en fortid i BMW. Det samme har designeren Benoît Jacob som var ansvarlig for BMW i8.

– Byton Concept suv kobler sammen både bil- og digitalindustrien på en måte som vil gi en helt ny oppkoblet opplevelse for mennesker på farten. Resultatet er verdens første «Smart Intuitive Vehicle», eller SIV, sier Carsten Breitfeld, som er sjef for selskapet og en av grunnleggerne i en pressemelding.

Aner vi litt av bakenden til BMW i3? Flere som har vært involvert i BMWs elbiler har hatt med kinesiske Byton concept suv å gjøre.
Aner vi litt av bakenden til BMW i3? Flere som har vært involvert i BMWs elbiler har hatt med kinesiske Byton concept suv å gjøre. (Foto: Byton)

Første rimelige premium-elbil

Den elektriske suven skal komme på det kinesiske markedet i 2019, og til USA og Europa året etter. Prisen er oppgitt til 45.000 dollar, noe som tilsvarer drøye 360.000 norske kroner.

– Byton er skreddersydd for fullelektrisk mobilitet. Like viktig er det at vi har designet bilen vår til å bli den første rimelige premium elbilen som tilfredsstiller kravene til å være førstebil for alle husholdninger, sier Daniel Kirchert, som er en annen av grunnleggerne og president i selskapet.

Bilen er 485 centimeter lang, noe som for eksempel er tre centimeter kortere enn BMW X5, og 18 centimeter kortere enn Tesla Model X. Og i likhet med konseptversjonen av sistnevnte, har heller ikke denne bilen tradisjonelle sidespeil, men disse er erstattet av kameraer. I tillegg sitter det tre ansiktsgjenkjennende kameraer i b-stolpene på hver side av bilen, slik at dørene åpnes når det kommer et kjent fjes. Også håndtakene er skjulte som på Tesla.

I b-stolpen er det tre kameraer som kjenner igjen ansiktet ditt og låser opp bilen.
I b-stolpen er det tre kameraer som kjenner igjen ansiktet ditt og låser opp bilen. (Foto: Byton)

Gigantskjerm

Innvendig er det vanskelig å ikke la seg blende av den gigantiske skjermen som går over hele dashbordet. Den måler 125 x 25 cm og styres via stemmen, berøring og gestikulering.

Foran seg har føreren en mindre skjerm midt i rattet, mens baksetepassasjerene selvsagt har hver sin skjerm bak. Seter og andre preferanser justeres automatisk etter hvem som setter seg inn i bilen. Bilen skal også analysere brukerens kalender, oppholdssteder, fritidsaktiviteter og applikasjoner for å foreslå hva som skal skje. Den skal også bli smartere for hver gang man bruker den.

Les også:

Bilen kommer i en bakhjulsdreven versjon med 200 kW sterk motor en batteripakke på 71 kWh, som gir en rekkevidde på 40 mil. En firehjulsdreven variant har en batteripakke på 95 kWh som gir 52 mils rekkevidde. Denne har to motorer på 350 kW. 80 prosent av batterikapasiteten skal kunne lades på en halvtime.

På samme plattform skal det i 2021 komme en sedan, og en flerbruksbil året etter det igjen.(Vilkår)

Bilen skal komme til Europa i 2020.
Bilen skal komme til Europa i 2020. (Foto: Byton)
Audis flaggskip viser fremtiden
Audi A8 er en skikkelig baksetebil som viser teknologien som kommer i billigere modeller om kort tid.
01:44
Publisert: