Bilen på bildet over er dessverre noen år unna, men under den store varebilmessen i Hannover har Volkswagen likevel presentert elektriske varebiler som kommer på markedet neste år.

Bilene er et samarbeid mellom Volkswagen Nyttekjøretøy og ABT e-line, som er et selskap som har stor erfaring med elektriske løsninger.

ABT e-Caddy kommer på markedet i andre kvartal 2019, og får en moor på 111 hestekrefter, samt et batteri på 37,3 kWh som skal gi en rekkevidde etter gammel målemetode på 220 kilometer. Bilen skal får hengerfeste, kan hurtiglades, og kommer både som vare- og personbil.

– Dette er svært spennende nyheter for oss. Planlagt produksjonsstart for ABT e-Caddy er andre kvartal 2019 og vi ser frem til å få denne nyheten til Norge, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge i en pressemelding.

Her er Volkswagen ABT e-Caddy som drosje.
Her er Volkswagen ABT e-Caddy som drosje. (Foto: Volkswagen)

Mer plass

En elektrisk utgave av Transporter, kalt ABT e-Transporter er foreløpig kun på en prototype, men skal settes i produksjon innen ett år.

Batterisystemet er skalerbart noe som betyr en rekkevidde mellom 208 og 400 kilometer ut fra NEDC-testen. Motoren er den samme som i e-Caddy, og nyttelasten er 700 kilo for bilen med størst batteri, og ett tonn for bilen med det minste batteriet.

Volkswagen ABT e-Transporter.
Volkswagen ABT e-Transporter. (Foto: Volkswagen)

Bilen som er nærmest norske gater er derimot Volkswagen e-Crafter som allerede kan bestilles til en pris på 630.000, kroner.

Også en hydrogendrevet Crafter med brenselcelle blir vist som konseptbil under messen.

Kuleste

Den kuleste bilen rent utseendemessig er uten tvil I.D. Buzz Cargo.

Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Volkswagen I.D. Buzz Cargo (Foto: Volkswagen)

– I.D. Buzz Cargo blir digital og kombinerer progressivt design med stor plass og lang rekkevidde. Den modulære MEB-plattformen åpner for en rekkevidde helt opp til 550 kilometer etter WLTP-syklusen, sier Wirak.

Bilen bygger på samme plattform som de kommende I.D.-modellene til Volkswagen der første modell blir kompaktbilen Neo som etter planen skal på markedet i 2020. Volkswagen har gått ut med at bilen kan lanseres så tidlig som i 2021.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her er grunnen til at elbilene lar vente på seg
Volkswagen venter til 2020 med neste elbil, men viser i mellomtiden en uten ratt og pedaler.
02:06
Publisert: