Porsche Norge åpner nå for reservasjoner av en køplass til merkets første elbil, Mission E som kommer i 2019.

– Vi har jobbet lenge med å få på plass en reservasjonsløsning, og er glade for at våre kolleger i Stuttgart er med og støtter løsningen. Elbilsalget og den enorme elbilinteressen i Norge vekker oppsikt internasjonalt, og er med på å sette oss på kartet i bilverden på en helt annen måte enn tidligere, sier Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge.

Allerede før lansering av reservasjonsløsningen har norske Porsche-forhandlere nærmere 2500 interessenter på liste som ønsker å gjøre en reservasjon, etter kun å ha sett konseptbilen.

Dermed føyer den tyske sportsbilprodusenten seg inn i rekken av bilmerker som åpner for reservasjoner for produksjonsbiler ingen har sett, vet særlig mye om og langt fra har prøvekjørt. Prisen for å reservere en plass i køen for å være tidlig ute med Porsches første elbil er 20.000 kroner.

Den 14. september 2015 presenterte Mathias Müller Porsche Mission E i Frankfurt. 11 dager senere får han jobben som toppsjef for Volkswagen Gruppen etter at dieselskandalen blir kjent. Müller gikk av som sjef for VW tidligere i april.
Den 14. september 2015 presenterte Mathias Müller Porsche Mission E i Frankfurt. 11 dager senere får han jobben som toppsjef for Volkswagen Gruppen etter at dieselskandalen blir kjent. Müller gikk av som sjef for VW tidligere i april. (Foto: Embret Sæter)

1000 Jaguar-kontrakter

Elbilen som ligger nærmest lansering er Jaguar I-Pace der de første bilene kommer til Norge i juni/juli. Jaguar har vist produksjonsmodellen av bilen som starter på omkring 600.000 kroner, og over 1000 nordmenn skal ha inngått kontrakt. Produsenten ser for seg å nå 2000 biler før året er omme.

Deretter kommer Audi E-tron på markedet mot slutten av året. Også Audi tar 20.000 kroner for en plass i køen. Informasjonssjef i Audi, Øyvind Rognlien Skovli opplyser til DN at de har over 4.500 norske kunder som har betalt inn reservasjonsbeløpet.

I 2019 kommer Mercedes med sin første bil i EQ-serien: kompakt-suven EQC. Denne har allerede flere tusen nordmenn betalt inn 20.019 kroner for å få en plass i køen.

Neste år kommer også BMW iX3 på markedet, og en tilsvarende reservasjonsløsning skal visstnok komme om ikke så altfor lenge.

Nå er ikke noen av disse bilene direkte konkurrenter med Porsches første elbil, som sikter seg mer inn på Tesla Model S.

– Ledelsen i Porsche er godt informert om den store interessen for Mission E i det norske markedet, og vi er trygge på å få produksjonskapasitet som reflekterer den store interessen, sier Scheel i en pressemelding.

Porsche Mission E Cross Turismo i Genève 2018.
Porsche Mission E Cross Turismo i Genève 2018. (Foto: Mats Sparby)

Konseptmodellen Mission E ble vist første gang under Frankfurtmessen i 2015. I Genève i år viste Porsche den elektriske suven Mission E Cross Turismo som kanskje er enda mer aktuell for det norske markedet, og som går mer i strupen på konkurrentene nevnt ovenfor, i tillegg til Tesla Model X.

Porsche lover at også elbilen skal bli en fullblods Porsche på den måten at den vil være den mest sportslige og mest teknologisk avanserte bilen i sitt segment.

Priser på nye den kommende elbilen er ennå ikke klare, men Porsche Mission E vil være konkurransedyktig priset. Hvis også Porsche ser for seg Tesla Model S som konkurrent, er startprisen på denne omkring 620.000 kroner med minste batteripakke. Toppmodellen P100D som kanskje er den mest relevante å sammenligne med koster drøye 1,1 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Som skapt for Norge