I 2013 bestemte det amerikanske bilkonsernet General Motors (GM) at det trekker sine merker ut fra det europeiske markedet, og satse alt på Opel og Vauxhall her.
Dette har vært tilfellet fra 2016 og helt til i august da salget av Opel til den franske PSA Gruppen ble fullført.
Nå åpner GMs toppsjef Mary Barra opp for at den amerikanske bilkjempen kommer tilbake på det europeiske markedet.
– Absolutt. Det er ingenting som hindrer oss fra å returnere til Europa, sa Barra under en intervjurunde med journalister ifølge The Detroit Bureau.
Barra understreket at en eventuell retur vil dreie seg om elektriske og selvkjørende biler som GM utvikler.
Det er GM som har utviklet Chevrolet Bolt og dens europeiske tvillingbror Opel Ampera-e. Sistnevnte så lenge ut til å bli en gigantisk suksess for Opel i Norge, med over 4000 forhåndsbestillinger lenge før bilen var lansert. Men leveringene har latt vente på seg.
Nå har Opel fått drøye 1000 biler registrert her i landet, mens omkring 4000 kunder venter på bilen sin. Opel har nå stoppet med å skrive kontrakter på bilen, og prisen på bilen har økt med til sammen 60.000 kroner siden lansering i mai.
– Årsaken til prisøkningen er at Opel / PSA nå er en kunde av GM når det kommer til Ampera-e. Prisen på bilen fra GM er høyere enn hva den var da eiersituasjonen var annerledes, og dermed har dessverre også prisen på bilen steget, sa informasjonssjef i Opel Norge, Stein Pettersen, tidligere i høst da Opel Ampera-e ble kåret til Årets elbil i DN.
Nå åpner GM altså opp for å selge biler selv i Europa igjen, og da burde Chevrolet Bolt og dens etterkommere være aktuelle for det norske markedet.
GM har kunngjort at det kommer to nye batterielektriske biler innen halvannet år, og at selskapet skal ha minst 20 modeller i salg i 2023, mens det langsiktige målet er å være en helelektrisk bilprodusent. Det er spesielt den sterkt voksende etterspørselen etter elbiler på det kinesiske markedet som er drivkraften.(Vilkår)