Det viser tall fra en spørreundersøkelse gjennomført i forbindelse med forskningsprosjektet ELAN (Electromobility Lab Norway), ledet av Transportøkonomisk institutt (TØI).

– De fleste klarer seg med hjemmelading, over 90 prosent lader hovedsakelig hjemme. Arbeidsplasslading vil i fremtiden først og fremst være et poeng for dem som ikke kan lade hjemme, eventuelt har svært lang pendlingsavstand, samt dem som har de eldste bilene, sier forskningsleder Erik Figenbaum ved TØI til Dagsavisen.

I snitt lader elbileiere 4,4 ganger hjemme i uken og 1,1 ganger på jobben.

Figenbaum mener det er viktig med praktisk tilrettelegging for hurtiglading, med tilgang til arealer å sette ladere på, for eksempel ved parkeringshus, kjøpesentra og kommunale anlegg som idrettslag.

Han sier at fenomenet «ladetilgangsangst» er i ferd med å overta for den gamle rekkeviddeangsten.

– Lang rekkevidde medfører at flere tar elbilen på langturer, også på de dagene med mest trafikk, og da blir ladekø og angst for dårlig ladetilgang en ny utfordring, påpeker Figenbaum.

18 prosent av elbileierne opplever ladekøer «ofte eller alltid» på lange reiser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.