– Norge er det mest besøkte markedet i verden nå, vi har mye å lære av dette markedet, sier Jürgen Stackmann, som er toppsjef for salg og marketing i Volkswagen.

Sammen med 130 andre Volkswagen-folk fra 30 land besøkte han nylig Norge. Den norske elbilsuksessen er en severdighet for bilindustrien, som etter hvert har innsett at bilene kommer til å bli elektriske om de vil eller ikke. Med seg hadde Stackmann Volkswagens kommende elbil I.D. som blir den første modellen i bilgigantens store satsing på elektriske biler fra 2020.

Modellen I.D. skal utvendig være på størrelse med en Golf, mens den innvendige plassen kan sammenlignes med Passat. Etter den kommer det flere ulike modeller, blant annet suven I.D. Crozz.
Modellen I.D. skal utvendig være på størrelse med en Golf, mens den innvendige plassen kan sammenlignes med Passat. Etter den kommer det flere ulike modeller, blant annet suven I.D. Crozz. (Foto: Mikaela Berg)

– Norge blir nøkkelmarkedet for produksjonsstarten av I.D, vi planlegger nå hvordan vi skal få den på markedet, sier Volkswagen-toppen.

«Sex appeal» selger

– Pris, lading og rekkevidde er viktig, men det mest glemte elementet er spenning og «sex appeal». Vi snakker rasjonelt om en overgang fra forbrenningsmotor til elbil, men vi glemmer at det å kjøre elbil er skikkelig moro. Vi tror at bildesignen i seg selv blir et så sterkt signal at folk ønsker å bli sett i neste generasjon folkevogndesign. Det er det mest undervurderte kraftinstrumentet for å komme opp i volum skikkelig raskt. Folk er mer enn tidligere klar over hva som skjer, og flere og flere ønsker å være en del av det tidlig, sier Stackmann.

Volkswagen har tidligere kunngjort at de skal investere 34 milliarder euro de neste fem årene for utvikling av elektriske og selvkjørende biler. I. D-bilen som blir i kompaktklassen kommer i 2020, og innen 2025 skal Volkswagen-gruppen tilby 50 forskjellige elbilmodeller og 30 ladbare hybrider.

Lært fra Norge

Tidligere har hele konsernstyret i Volkswagen vært på besøk i Norge for å lære av elbilmarkedet her. Stackmann hevder det spesielt er fire faktorer de har sett mye på.

– For det første er det bra å ha myndigheter som ser fremover. Å ha en visjon som man holder seg til er suksessfaktor nummer én. Dette kan vi se i Kina nå, det kommer til å skje der også. Det andre vi fant ut var at folk virkelig liker å kjøre elbiler. De fleste vil ikke gå tilbake. Det tredje er at om systemet beveger seg vil problemene, slik som infrastrukturen, bevege seg med systemet. Derfor er jeg overbevist om at det er så viktig at Volkswagen beveger seg, for man trenger en kritisk masse for å få hele økonomien til å bevege seg. Det fjerde er at det er for godt. Vi ser nå at Norge kommer til å bli fullelektriske når det kommer til nybilsalg, sier Stackmann.

– Hvor hadde Volkswagen og hele bilindustrien vært uten dieselskandalen?

– Antageligvis ikke så dypt inne i denne endringen. Det er vanskelig å si. Det ble bestemt at denne bilen skulle lages to måneder etter hendelsen. Jeg tror vi nok ville gjort det uansett på et senere tidspunkt, men ikke med 100 prosent forpliktelse som vi gjør nå. Vi har lagt mye av ressursene i investeringsplanen vår i dette nå. Mye. Dette er en av sideeffektene som har endret selskapet, det er en stor forpliktelse for Volkswagen å gjøre det nå, sier Stackmann.(Vilkår)

Her er grunnen til at elbilene lar vente på seg
Volkswagen venter til 2020 med neste elbil, men viser i mellomtiden en uten ratt og pedaler.
02:06
Publisert: