– Når prisen for batterielektrisk blir likt med forbrenningsmotoren, vil det være vendepunktet som bringer bred markedsaksept for den fremvoksende teknologien. Det vendepunktet er nærmere enn det virker, sier Reinhard Fischer, en av sjefene for Volkswagen i Nord-Amerika, til Automotive News.

Han mener Volkswagens investeringer på omkring 450 milliarder kroner i å pushe elbiler over hele verden vil redusere kostnadene så mye at de tangerer kostnadene for biler med forbrenningsmotor.

– Vi tror at vendepunktet er nær, og da vil prisene sørge for helt nye kunder til elbiler, ikke bare entusiastene. Så fort du kommer over skepsisen til noe nytt, vil elbil være et bedre valg for deg, sier Fischer.

Innen 2028 har Volkswagen Gruppen lovet 70 helelektriske biler. Allerede nå har Audi E-tron stor suksess på det norske markedet, og senere i høst kommer flere elbiler fra Volkswagen Gruppen. Den viktigste av dem, det som produsenten tror blir den nye folkebilen, er Volkswagen ID.3. Fischer tror ikke det krever så mye overtalelse til for å få folk med.

– Når du regner på det, så koster en elbil omtrent det halve av hva en bensinbil koster å drifte, sier Fischer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.