– Vi er veldig fornøyd med det som sto om bilavgifter. Det var «spot on», og akkurat det vi har tatt til orde for, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes landsforening.

I regjeringsplattformen, som ble lagt frem torsdag kveld, skriver de fire partiene at de skal «Fortsette grønn omlegging av engangsavgiften for kjøp av nye kjøretøy ved å øke CO 2-og NOx-komponentene, og redusere andre komponenter tilsvarende. Nye utslippsverdier (WLTP) innføres provenynøytralt slik at den grønne omleggingen av engangsavgiften forsterkes.»'

– Men hva betyr det rent praktisk?

– Det som er vanskelig er at det har vært enormt mange endringer på biler som er WLTP-tilpasset, med andre motorer og annen teknologi. Å sammenligne er vanskelig. Når vi får frem et faktagrunnlag, må vi finne en løsning som treffer rettferdig. Man kunne kalibrert dette med en prosentsats, men da kan man skape vinnere og tapere man ikke ønsker. Dataene er ikke bra nok foreløpig, sier Andresen.

Mangler data

Tidligere i januar sa sjefen for norske bilimportører at «2019 blir det store bilavgiftsåret».

– Det står jeg ved. Det som var helt suverent torsdag da plattformen ble lagt frem, var at vi er garantert en avgiftsnøytral kalibrering. Men jobben er ikke gjort, vi samler inn datagrunnlag nå for personbil. På varebil er det verre. Der har vi nesten ikke data i det hele tatt, sier Andresen.

Tolkningsspørsmål

Marius Holm i Zero synes det er vanskelig å tolke hva regjeringen gjør med avgiftene.

– Hvis elbilsalget øker med noen prosent, vil det spise opp alle økninger for andre biler. Så det åpner for høyere avgifter, tror Holm.

Inntektene fra bilavgifter i Norge har falt dramatisk etter at elbilsalget, som det ikke betales avgifter for, tok av. I plattformen viderefører regjeringen skattefordelene for elbil både når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift i hele perioden. Det betyr at om avgiftene skal holdes på samme nivå som før, og elbilsalget øker, kan avgiftene for biler med utslipp økes. I statsbudsjettet for 2019 er det beregnet å få inn 14,6 milliarder på engangsavgiften, det er omkring 1,3 milliarder lavere enn i 2018.

Norges største bilimportør, Møller Mobility Group, spådde før jul at elbilandelen kan bli på 50 prosent i år, opp fra 31 prosent i 2018. Da må avgiftene på biler som skal avgiftsbelegges økes for å hente inn like mye penger.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Stein Erik Hagen: - Man må gradvis overføre både kompetanse og ikke minst ansvar. Ansvar er veldig viktig.
01:13 Min
Publisert: