Åtte nye biler er kollisjonstestet av Euro NCAP, i tillegg er en bil testet på nytt, etter at den oppnådde fire stjerner i sommer. Flere av de testede bilene er svært viktige på det norske markedet.
Den eneste som ikke oppnår toppkarakteren på fem stjerner i testen er en bil som ikke selges i Norge, den utseendemessig ganske artige og originale elbil-kabrioleten Citroën e-Mehari. Bilen tilbyr tilfredsstillende kollisjonsbeskyttelse, men mangler førerassistanse.
De viktigste modellene for det norske markedet er utvilsomt suvene BMW X3, Jaguar E-Pace, Porsche Cayenne og Subaru XV. Alle oppnår altså som forventet fem stjerner.
–Selv om noen kanskje ikke vil bli overrasket over disse resultatene, representerer det fortsatt enestående tekniske bragder. Det bør ikke tas for gitt, ettersom Euro Ncaps ratingordning inneholder mer enn 15 forskjellige tester og hundrevis av individuelle krav, som hele tiden blir strengere. Det er veldig bra at produsentene fremdeles har som mål at de fleste nye modeller skal oppnå fem stjerner, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær for Euro NCAP i en pressemelding.
Honda Civic ble testet tidligere i sommer, og fikk ikke mer enn fire stjerner. Nå er bilen testet på nytt med en ny versjon av sidekollisjonsputen for å bedre sikkerheten i sidekollisjonstesten. Karakteren endte en stjerne opp, på en femmer den også.
–Når vi nærmer oss slutten av året, forbereder Euro NCAP seg til nye tester i 2018, der autobrems-systemene kan oppdage og skåne syklister for første gang blir testet. Disse nye testene og andre planlagte oppdateringer vil gjenspeile økningen i automatiserte funksjoner i bilene som vi forventer å se på markedet de neste årene. Vårt oppdrag er å hjelpe forbrukerne til å forstå hvordan disse systemene fungerer og at de en dag kan redde livet ditt, sier van Ratingen.(Vilkår)