Volvo XC60 er kollisjonstestet og blir den foreløpig sikreste bilen testet av Euro NCAP i 2017. Bilen betegnes som like bra som sin storebror XC90 som ble teste i 2015.

Beskyttelsen for voksne er nær perfekt med 98 prosent. Det er ett prosentpoeng mer enn XC90. I tillegg har bilen en masse assistentsystemer som gir den 95 prosent for sikkerhetsutstyr også. Det er riktignok ned fra XC90s 100 prosentscore i samme kategori.

Les DNs test av Volvo XC60: Volvo i vinden

–Det er selvsagt fint å se at Volvo og deres like bygger biler som får nesten toppscore på noen felter i vår test, og det demonstrerer hvorfor Euro NCAP må fortsette å stille høyere krav. Neste år vil vi se nye tester og enda tøffere krav for å oppnå fem stjerner. Men det er i massemarkedet at bilene virkelig påvirker veisikkerheten i fremtiden og produsenter som Nissan, Ford, Seat og Volkswagen bør gratuleres for å demokratisere sikkerhet ved å gjøre høyteknologiske sikkerhetssystemer tilgjengelig på sine småbiler. Vi forventer at Renault som er salgsleder i segmentet med Clio, snart følger etter, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP i en pressemelding.

Småbilklassen følger etter de dyrere delene av markedet. Og i bestselgersegmentet følger den nye Volkswagen Polo i hjulsporene til Nissan Micra, Ford Fiesta og Seat Ibiza med sikkerhetssystemer som automatisk nødbrems. Også Seat Arona har denne funksjonen.

Småsuvene Volkswagen T Roc, Skoda Karoq, Mitsubishi Eclipse Cross og Opel Crossland X samt Citroën C3 Aircross får alle sammen fem stjerner i testen. Kun de to sistnevnte kommer uten automatisk nødbrems i Europa, men oppnår likevel toppkarakter med andre sikkerhetssystemer.

–Crossland X har automatisk nødbrems som standard i Norge, opplyser informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge.(Vilkår)

Her er de siste resultatene fra Euro NCAP:
Audis feteste
Audi RS 5 er raskere og sterkere enn noensinne, likevel savner vi den gamle modellen.
01:42 Min
Publisert: