Som DN skrev søndag kveld, ble det inngått forlik mellom elbilprodusenten Tesla og de 132 eierne som mente bilen de hadde kjøpt hadde en mangel.

Tesla Model S P85D var markedsført med 700 hestekrefter, noe som etter hvert ble nedjustert til 469 hestekrefter av produsenten selv, ettersom batteriet ikke kunne levere strøm nok til at motorene yter maksimalt ute på veien.

– Saken er løst, utover det har jeg ingen kommentar, sier Kaspar N. Thommessen, advokat i Wikborg, Rein & co., som har ført saken for Tesla-eierne.

Syv alternativer

Den hemmelige forliksavtalen innebærer at Tesla tilbyr de 132 Tesla-eierne i søksmålet å velge mellom syv alternativer:

  1. Kontantutbetaling på 65.000 kroner
  2. Tesla produktkjøp kreditt 80.000 kroner
  3. Ludicrous-oppgradering + 40.000 kroner kontant
  4. Ludicrous-oppgradering + 55.000 kroner i Tesla produktkjøp kreditt
  5. Ludicrous-oppgradering + hjulpakke + 30.000 kroner i Tesla produktkjøp kreditt
  6. Hjulpakke + 35.000 kroner kontant
  7. Hjulpakke + 50.000 kroner i Tesla produktkjøp kreditt.

Hjulpakken består av dekk og felger til en verdi av opptil 72.000 kroner, mens oppgradering til Ludicrous-modus normalt koster 56.100 kroner hos Tesla. Denne oppgraderingen gir bilen raskere akselerasjon enn den opprinnelig har.

Med 132 saksøkere innebærer forliket en potensiell kontantutgift på 8.580.000 kroner for Tesla. For Tesla-kundene kan forliket ha en verdi på opptil 158.000 kroner.

Da DN møtte kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Motors Norway mandag, ville han ikke kommentere denne saken.

Enda ett forlik

Rettssaken skulle starte i Oslo tingrett klokken ni mandag, men ble altså avlyst i siste liten etter søndagens forlik.

I januar skulle enda et søksmål opp, der en kunde krevde heving av kjøp av en Tesla. Denne saken er også omfattet av forliket. Saksøkers advokat Jesper Aaserud vil ikke kommentere denne saken.

Samlet er det registrert omkring 1200 eksemplarer av Tesla Model S P85D i Norge. Forliket omfatter dermed kun 133 av disse.

Kan komme flere klager

I Tesla-forum på internett kommer det frem at andre eiere har sendt krav til Tesla etter at forliket ble kjent.

– Hva med alle de andre som har samme bil?

–Jeg ville sendt inn et krav. Så ser man hva de kommer tilbake med, sier Cathrine Bjune, førstelektor ved Handelshøyskolen BI og ekspert på forbrukerrett. Hun understreker at hun ikke kjenner alle detaljene i saken og uttaler seg på generelt grunnlag.

- Rettsforliket inngått med 132 bileiere er som utgangspunkt kun bindende for partene i den saken. Hvorvidt andre Tesla-eiere også kan kreve retting, prisavslag og lignende avhenger av hvorvidt de kan sies å ha reklamert i tide, sier Bjune.

Hun legger til at forbrukere må reklamere «innen rimelig tid» etter man er kjent med mangelen, og har minst to måneder på seg fra dette tidspunktet.

Høsten 2015 endret Tesla opplysningene på sine nettsider om ytelsene på Model S P85D, slik at effekten ikke lenger var den teoretiske ytelsen til motorene, men hva bilen faktisk kunne levere på veien.

- Er bilen kjøpt i næring skal det reklameres innen rimelig tid etter at man forsto eller burde forstått at bilen hadde en mangel, sier Cathrine Bjune.

Ingen av partene ønsker å uttale seg om forliket, så det er ikke kjent om Tesla har erkjent at bilen hadde en mangel.

– Hva med dem som allerede har klaget, men ikke var med i søksmålet?

– Jeg vil si at de disse bileierne har en rimelig mulighet til å nå frem med et krav. Ettersom saken og manglene ved bilene har vært kjent over lengre tid, så vil jeg anta at de som ikke har reklamert før, kan ha mistet sin rett til å gjøre et krav gjeldende. Den generelle foreldelsesfristen er tre år, så det kan jo være hensiktsmessig å sende inn et krav allikevel, sier Bjune.

Fikk mer penger

Tidligere i år vedtok Forbrukertvistutvalget at Tesla skulle betale 50.000 kroner til en av i alt seks klagere, ettersom varen hadde en mangel. Forbrukertvistutvalget tilkjente i alt seks Tesla-kunder mellom 23.000 og 50.000 kroner.

Tesla anket saken, og disse seks måtte dermed avvente dom i saken som skulle opp i Oslo tingrett. Nå har disse seks altså fått en høyere erstatning enn de fikk i første omgang.(Vilkår)