30. november i fjor ble det åpnet konkurs i en bruktbilforhandler i Grimstad. Det var eier av selskapet, som selv slo det konkurs.

Dagen etter konkursen ble eieren pågrepet. Han sitter nå varetektsfengslet siktet for grov bounndragelse, grovt bedrageri, grov korrupsjon, heleri, dokumentforfalskning, uriktige opplysninger til myndighetene, og unndragelse av kjøretøy fra panthaver. Eieren nekter straffskyld, skriver Fædrelandsvennen.

Et familiemedlem av siktede er siktet for grovt bedrageri, mens en ansatt i Statens vegvesen er siktet for grov korrupsjon.

Pusset opp kondemnerte biler

Bilforhandleren drev med oppretting av kondemnerte biler fra forsikringsselskaper og videresalg av disse. I midten av januar beslagla politiet syv biler av merket Toyota Land Cruiser som var solgt av gjennom firmaet, etter mistanke om at bilene kan ha feil, meldte Agderposten.

Nå bistår Statens vegvesen Agder politidistrikt med kjøretøytekniske undersøkelser i forbindelse med politietterforskningen.

«Det er grunn til å tro at et ukjent antall biler som er omsatt gjennom firmaet ikke er reparert på en forskriftsmessig måte. Bilene kan derfor være trafikkfarlige.» heter det i en melding fra Statens vegvesen onsdag.

Ifølge Fædrelandsvennen skal eieren ha oppgitt at han har solgt 3000 biler de siste fire årene.

– Vi frykter at et stort antall kjøretøy er trafikkfarlige, sier Jon Molnes, leder for krimenheten i Statens vegvesen, til Fædrelandsvennen, og opplyser at det er avdekket mangelfulle reparasjoner på flere biler allerede.

Statens vegvesen vil i den tekniske kontrollen sjekke om bilen er en tidligere skadet bil og om reparasjonen er gjort forskriftsmessig og i tråd med bilfabrikantens spesifikasjoner. I tillegg vil kjøretøyets identitet bli kontrollert. 

Dersom bilen anses å være trafikkfarlig vil Statens vegvesen gi bilen bruksforbud inntil skaden er forsvarlig reparert.

Vil ha register

I forbindelse med denne saken har også Forbrukerrådet engasjert seg.

– I dag kan vi sjekke om en bil har vært til EU-kontroll, og hvor langt den har gått. Forbrukerrådet synes det også må være en selvfølge å få vite om bilen har hatt større skader. Så lenge det ikke finnes noe register, er vi prisgitt at alle åpent og ærlig formidler viktige opplysninger. Saken i Grimstad minner om at vi ikke alltid kan stole på det, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Ettersom firmaet er konkurs mener Forbrukerrådet at dette kommer til å gå ut over bilkjøperne.

– Du har i første omgang krav på at selgeren reparerer bilen, slik at den kommer i forskriftsmessig stand. Hvis ikke det er mulig, kan du fort ha krav på pengene igjen. Blir dere ikke enige, kan du klage til Forbrukerrådet. Når firmaet er konkurs, er det imidlertid lite håp om noe å hente, sier Flesland.

Selskapet omsatte for 97 millioner kroner i 2015, og fikk et underskudd på 3,9 millioner kroner. De tre årene før det omsatte selskapet også for omkring 100 millioner kroner, men gikk da med overskudd. Det er kommet inn krav på 46,4 millioner kroner til konkursboet, skriver Fædrelandsvennen.

–Mangler litt på Mercedes-kvalitet
Mercedes pøser på med ladbare hybrider. Her er den nye E-klassen.
01:19
Publisert:

Hør DN-podcast: De skal være eksperter på børsselskapene, men er gjennomgående for positive. Er aksjeanalytikerne kvalifiserte spåmenn eller en overtent heiagjeng? DNs Thor Christian Jensen, Morten Bertelsen og Marte Ramuz Eriksen

Hør sendingen i din podcast-spiller. Prøvher ellerher.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.