Høsten 2014 kom Stein Haugbro på Bekkestua i Bærum uheldigvis til å rygge inn i en parkert bil i en fellesgarasje. En ripe i støtfangeren på naboens bil, samt en bitte liten skramme på Haugbros egen Subaru var resultatet.

Haugbro ville ikke tape bonus på sin egen forsikring, så han avtalte at han selv skulle betale for skaden på bilen han hadde vært borti, via sitt forsikringsselskap. Bileieren fikk skaden taksert til 5325 kroner på sitt merkeverksted.

Nær doblet

Da Haugbro fikk spørsmål fra sitt forsikringsselskap om han ville dekke skaden selv for å unngå bonustap, ble han overrasket over at beløpet hadde steget til 9849 kroner.

Naboens bil fikk noen riper på hjørnet av støtfangeren etter at Stein Haugbro rygget inn i den.
Naboens bil fikk noen riper på hjørnet av støtfangeren etter at Stein Haugbro rygget inn i den.
Forsikringsselskapet Codan som representerer den skadelidte, ba kunden levere bilen hos sitt eget avtaleverksted, der prisen økte med 85 prosent for plast- og lakkskaden.

– Det lukter svidd, sier Haugbro.

– Om man tar det på forsikringen, så bryr man seg ikke, men hva slags avtale er det de har egentlig? Det kan ikke være riktig at de skal være så likegyldige til hva som skjer. Det kan vel ikke være så lettvint at verkstedet sier hva de skal ha, så betaler forsikringsselskapet, spør Haugbro retorisk.

Etter at Haugbro klaget, korrigerte verkstedet prisen til 7873 kroner.

Kunne blitt lavere

I en epost fra en takstmann hos forsikringsselskapet Codan fikk Haugbro vite at det er «sjelden det er så stor prisforskjell på en såpass liten skade som denne», og at om man hadde sjekket pris på et Smart-repair verksted ville nok prisen blitt enda lavere enn taksten til merkeverkstedet

Forsikringsselskapet Codan vil ikke uttale seg om denne saken spesifikt.

– Det er helt vanlig at forsikringsselskaper har avtaleverksted, noe vi har for at det skal komme kundene til gode. Alle verksteder kan komme med i vår vurdering, både merkeverksteder og uavhengige verksteder. Å ha avtaleverksteder krever at vi som forsikringsselskap følger opp verkstedene, vi gjør dette for at det skal gavne kundene våre, da gjelder det selvfølgelig også å få den riktige prisen, sier Mari Bræin Faaberg, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring.

Klagemuligheter

– Det er ergerlig og dyrt når biler bulkes. Noen ganger velger man å gjøre opp skader privat, men det er ikke like lurt. Den som er ansvarlig for skadene har plikt til å betale det forsikringsselskapet mener er riktig. Hvis den ansvarlige mener at summen er feil, eller at forsikringsselskapet ikke har gjort sitt for å holde kostnadene nede, må man sannsynliggjøre det, skriver Ingeborg Flønes, direktør forbrukerservice i Forbrukerrådet i en epost til DN.

Hvis forsikringskunden ikke når frem med klagen til forsikringsselskapet, er det en klagemulighet til.

– Er du uenig med forsikringsselskapet i forståelsen av forsikringsavtalen, kan du klage til Finansklagenemnda, skriver Flønes.

Haugbros forsikringsselskap, Tryg, har nå bestemt seg for å dekke mellomlegget, slik at Haugbro kun skal betale 5325 kroner, tilsvarende merkeverkstedets takst.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.