Flere konsept på fremtidens bildekk er blitt presentert de siste årene.

Ett eksempel er dekkgiganten Michelins Visionary Concept som ble lansert på fjorårets transportmesse Movin On i Montreal i Canada.

På den samme transportmessen i år lanserte Michelin i samarbeid med bilprodusenten GM et nytt konsept for punkteringsfrie dekk, ifølge pressemeldinger fra Michelin og GM.

Konseptet har fått navnet Uptis, som er en forkortelse for Unique Puncture-proof Tire System.

Dekket bærer bilens vekt med fjærende eiker laget av komposittgummi og harpiks omsluttet av glassfiber. Den felgliknende midten i det nye hjulet er laget av aluminium, mens hjulets ytterste lag virker å være en vanlig gummiblanding med mønster.

Det nye dekket er planlagt benyttet på vanlige personbiler, og hevdes å klare kjøring i høy hastighet på motorvei.

Mål: På veien om fem år

Ifølge pressmeldingene fra de to selskapene vil det nye dekket innebærer en rekke fordeler: Blant annet redusere antallet punkterte og skadede dekk som kastes før de er slitt, lenger levetid ved å eliminere uregelmessig slitasje på grunn av både for høyt og lavt lufttrykk i dagens bildekk, miljøfordeler ved redusert bruk av råvarer, energi og utslipp knyttet til produksjon av reservehjul og erstatningsdekk, redusere farer som oppstår ved punktering samt at kjøringen vil føles sikrere.

Det fremgår ikke av pressmeldingen om dette vil være et dekk som egner seg på vinterføre.

GM vil ifølge pressemeldingen begynne å teste Uptis allerede i år på en rekke testbiler av merket Chevy Bolts, og forventer at den ferdige versjonen av dekket vil være å finne på ordinære produksjonsbiler allerede i 2024.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.