–Det er en helt ny angrepsvinkel på å eie og bruke bil. Før har fokuset vært på sjåføren og null til 100. Altså fra et ingeniørperspektiv. Byton snur dette på hodet og gjør brukeren av bilen til det som er viktig. Denne bilen vil være gøy for en teknologiinteressert nordmann. Du kan stoppe og se Erling Braut Haaland score mot Paris Saint Germain. Poenget er å være sammen på en ny måte og ha det fint inne i bilen, sier Stig Sæveland, administerende direktør i Hedin Automotive.

Selskapet har inngått avtale om å stå for salg og service for den nye kinesiske elbilen Byton i Norge og Sverige. Ifølge den kinesiske produsenten har mer enn 16.000 nordmenn meldt sin interesse for den elektriske suven M-Byte som skal lanseres i 2021.

Dette er bilen

Byton kaller selv sin første bil M-Byte, for en «smarttelefon på hjul». Interiøret består blant annet av en skjerm som dekker hele dashbordet. Innstegsmodellen med bakhjulsdrift og 272 hestekrefter, har et 72 kWh stort batteri som gir en rekkevidde på opptil 360 kilometer. Bilen kommer også med et større batteri på 95 kWh som med firehjulsdrift og 408 hestekrefter får en rekkevidde på inntil 435 kilometer. Velger man bakhjulsdrift med dette batteriet, blir rekkevidden på inntil 460 kilometer.

Slik ser Byton M-Byte ut innvendig. Her fra elektronikkmessen i Las Vegas i januar i år.
Slik ser Byton M-Byte ut innvendig. Her fra elektronikkmessen i Las Vegas i januar i år. (Foto: Byton)

Byton M-Byte skal gå inn i premiumsegmentet og får en startpris på 45.000 euro. Den kommer ikke før om halvannet år, men med dagens kurs betyr det en pris på omkring 470.000 kroner.

– Jeg tror at Byton strategisk vil passe veldig godt sammen med de andre merkene våre, BMW og Porsche, sier Sæveland.

Egen organisasjon

Hedin er i dag forhandler av 32 bilmerker fra 125 anlegg i Sverige, Norge, Sveits og Belgia, og en av de største privateide bilforhandlerne i Europa. Men det nye merket skal ikke selges fra eksisterende forhandlere.

– Det blir en egen organisasjon som vi bygger parallelt med strukturen vi har med blant annet Bavaria. Noen synergier blir det sikkert, med samme adresser, men som kunde vil du oppleve at det er to forskjellige butikker. Vi starter i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, og øker etterhvert, sier Sæveland.

Selv om de 16.000 nordmennene ikke har bundet seg til kjøp, sørger de mange reservasjonene for at Norge et høyt prioritert marked sammen med Sverige, Sveits, Tyskland, Frankrike og Nederland. I september i år åpnes det opp for forhåndsbestillinger i Norge, der man betaler et depositum på 500 euro for å sikre en tidlig produksjonsplass.

– Service og ettermarked vil være veldig viktig for oss, og vi skal utnytte de servicepunktene vi har. Dermed får vi så godt som 100 prosent dekning på Byton fra dag en, sier Sæveland.

Byton skal utnytte Hedin Automotives veletablerte nettverk av forhandlere i tillegg til GS Bildelers mange partnerverksteder.

Da DN omtalte elbilen første gang, var planen at den skulle lanseres i Kina i 2019, og i Europa året etter. Nå hevdes det at bilen kommer innen utgangen av 2021. Selskapet har tidligere vist en konseptversjon av en sedan, K-Byte. Den er bygget på samme plattform, og skal etter planen komme året etter M-Byte.

Konseptbilen Byton K-Byte skal komme i 2022.
Konseptbilen Byton K-Byte skal komme i 2022. (Foto: Byton)

Ikke alt har gått på skinner for selskapet. Blant annet forsvant toppsjef og en av gründerne, Carsten Breitfeld ut av selskapet i fjor. Han hevdet innblanding fra kinesiske myndigheter var årsaken til at han sluttet, etter at den statseide kinesiske bilprodusenten FAW investerte penger i selskapet. Breitfeld startet senere hos konkurrenten Faraday Future.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.