I april var hver fjerde nyregistrerte personbil en elbil. Norges mest populære bilmodell er Nissan Leaf, og på topp-ti-listen for april er fem av bilene rene elbiler, resten hybridmodeller. Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken som kom før helgen.

I løpet av relativt kort tid kommer nyheter som vil bidra til at elbiltallene vil øke enda mer. Norske bilkunder står nemlig i kø for nyhetene.

Sommerslipp

Den første modellen som ventes til Norge er Hyundai Kona. Den lille suven finnes allerede med bensinmotor, men kommer i juli med elmotor og et batteri som skal gi en rekkevidde på 48 mil målt med den nye WLTP-metoden. Bilen har ennå ikke fått noen offisiell pris, men mer enn 20.000 nordmenn har satt seg opp som interessenter.

Måneden etter kommer en av utfordrerne til Tesla, Jaguar I-Pace. Bilen har en startpris på 600.000 kroner, og også denne rekkevidde på 48 mil.

– Totalt har vi cirka 1270 kontrakter på I-Pace. Vi forventer at de første kundebilene blir levert i slutten av august, skriver salgssjef Jacob Moer Aanonsen i en epost til DN.

DN prøvekjørte Jaguar I-Pace i januar: Elektrisk katt på glattisen
Jaguars første elbil ventes til Norge i slutten av august.
Jaguars første elbil ventes til Norge i slutten av august. (Foto: Pressefoto)

Elbil til jul

I desember lanseres en nær slektning av Hyundai, Kia Niro Electric. Den kommer med to batterialternativer, der det største er på 64 kWh. Det gir bilen en rekkevidde på over 45 mil, hevder produsenten.

– Man kan forhåndsreservere bilen og betaler da inn 7.777 kroner. Vi er vel nå oppe i cirka 1800 personer på listen. Så regner vi jo ikke med at alle kjøper bilen, noen vil melde seg av. Men det har vært bra interesse, skriver informasjonsansvarlig for Kia i Norge, Mette Simonsen Sauge i en melding til DN.

Kia Niro Electric.
Kia Niro Electric. (Foto: Kia)

Audi E-tron er en direkte konkurrent til Jaguaren, men det skiftes nok år på kalenderen før bilen leveres til Norge.

– Vi har ganske nøyaktig 4500 på reservasjonslisten vår nå, og stor interesse, opplyser Øyvind Rognlien Skovli, informasjonssjef for Audi.

Audi E-tron, her presentert på messe i Genève.
Audi E-tron, her presentert på messe i Genève. (Foto: Embret Sæter)

Tesla er med

Tesla Model 3 leveres foreløpig kun til hjemmemarkedet, men produksjonstakten skal øke for hver dag fremover. Tidligere har Tesla opplyst at internasjonale leveringer starter i andre halvår i år. Om Norge er først ute også denne gangen, er det ingen som vil svare på. På merkets nettsider står det at du kan forvente levering om 12–18 måneder om du bestiller nå.

Flere tusen kunder venter allerede på bilen som har en rekkevidde på enten 35 mil eller 50 mil etter den amerikanske målemetoden, men ennå ikke har fått norske priser.

Tesla Model 3 i Genève mars 2018.
Tesla Model 3 i Genève mars 2018. (Foto: Embret Sæter)

Neste år kommer også Mercedes tilbake med en elbil, EQ C er en suv ikke ulik dagens GLC.

– Vi har nå tippet 2000 reservasjoner og de første bilene kommer i 2019, skriver informasjonssjef Audun Hermansen.

I 2019 kommer også en helelektrisk versjon av Mini som eies av BMW.

Også Volkswagen-gruppen har lovet en rekke elektriske modeller. Tidlig ute blir Porsche som allerede har startet med reservasjoner på sin kommende modell Mission E.

Porsche Mission E i suv-versjonen Cross Turismo, presentert i Genève.
Porsche Mission E i suv-versjonen Cross Turismo, presentert i Genève. (Foto: Mats Sparby)

– Vi har per nå i overkant av 1800 kunder som har betalt depositum, og det er vi veldig fornøyde med å ha oppnådd på den korte tiden vi har hatt forhåndsreservasjonsløsningen åpen, sier Morten Scheel, administrerende direktør for Porsche Norge.

Fra modermerket Volkswagen kommer blant annet en modell på størrelse med en Golf, som det spekuleres i at skal få navnet Neo.

–Vi har per nå ikke noen lister, men vil informere så snart vi åpner for det, sier informasjonssjef for Volkswagen Anita Svanes.(Vilkår)

Her er grunnen til at elbilene lar vente på seg
Volkswagen venter til 2020 med neste elbil, men viser i mellomtiden en uten ratt og pedaler.
02:06 Min
Publisert: