I et marked som endte som et av de beste for salg av personbiler i Norge noensinne, gikk mye galt for det koreanske bilmerket Hyundai ifjor.

Til tross for 4424 solgte biler i 2013, endte Hyundai Motor Norway med et underskudd før skatt på 117 millioner kroner ifjor.

 

Trygg på eieren

– Dette var begredelige tall?

– Nærmere en tredjedel kan knyttes til valutatap. Ellers er det omsetningssvikt og økende marginpress i likhet med i resten av markedet. Vi hadde også store omkostninger i forbindelse med at delelageret ble flyttet til Sverige. Alt treffer på én gang, så da ble resultatene som de ble, sier administrerende direktør Thomas Rosvold i Hyundai Motor Norway.

Han overtok stillingen i starten av mars i år, og kom på ingen måte til dekket bord.

– Selger dere bilene deres for billig?

– Hvis du spør forhandlerne, er nok ikke det tilfelle. Prisene for noen av modellene våre er for høye. Prisposisjonering er noe vi går gjennom nå. De fleste i bransjen har klaget over marginpress og rabattkjør i markedet. Dette har alle merket på inntjeningen, sier Rosvold.

Underskuddet etter skatt endte på 101 millioner kroner. I styrets årsberetning heter det at det er lagt en femårsplan for å dekke inn tapet i 2013 og bygge ny egenkapital. Selskapet er avhengig av finansiell hjelp fra morselskapet i Sør-Korea. Egenkapitalen dekker bare 43 millioner kroner av tapet.

– Hva gjør dere med den negative egenkapitalen?

– Vi har eiere som ivaretar. Eierne er et av verdens mest solide bilkonserner. De har et langsiktig perspektiv og sørger for tilførsel av kapital. Det er ikke ok å tape såpass mye penger. Vi jobber med restrukturering og tilpasser kostnadene etter inntektene, sier Rosvold.

– Betyr det at dere har nedbemannet, eller har planer om det?

– Vi har ikke hatt noen stor nedbemanning, men endel naturlig avgang og omstruktureringer. Vi er midt i prosessen nå, så jeg vil ikke kommentere det ytterligere, sier Rosvold.

Gikk på dagen

En av årsakene til Hyundai-nedturen er at selskapet har importert en rekke biler som aldri ble solgt i det norske markedet.

Hyundai hadde i 2012 et varelager på 326 millioner kroner, noe som ble mer enn halvert i 2013-tallene. Blant annet ble det ifølge bransjenettstedet Bilnytt reeksportert 200–300 biler i 2013. Det vil si biler som er blitt tatt inn for å selges i Norge, sendes ut igjen – usolgt.

– Hvor mye tapte dere på dette?

– Man taper penger på det. Dette er biler med feil spesifikasjoner som ikke er tilpasset det norske avgiftsregimet. Feil modeller eller feil modellmiks taper man penger på, sier Rosvold.

I september ifjor gikk tidligere daglig leder i Hyundai Motor Norway Tom Normann på dagen, uten noen nærmere forklaring i pressemeldingen som ble sendt ut.

– Jeg kjenner ikke til omstendighetene rundt Tom Normanns avgang, er Rosvolds korte kommentar.

Normann har ikke besvart DNs henvendelser.

Ny leder – nye tanker

I halvåret som gikk etter Normanns avgang, satte Hyundai inn koreaneren Ung Ju Kim som midlertidig daglig leder. Han er også ute av det norske selskapet nå.

Hittil i 2014 er Hyundais registreringstall nesten halvert, og bilprodusenten er det personbilmerket som faller mest på statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det totale bilmarkedet er på samme tid opp med to prosent.

– Vi har hatt en tilbakegang. Samme årsak som ifjor – ingen viktige lanseringer eller modell­endringer. Bilsalget er veldig avhengig av modellsykluser. Vi har to lanseringer og fire «facelifter» de nærmeste 12 månedene, så nå ser det bedre ut. Vi kjører et langsiktig løp med å bygge kundelojalitet og -relasjoner fremfor kortsiktige gevinster, sier Rosvold.

Han får støtte av leder i Hyundais forhandlerforening, Geir Ole Lie.

– Statistikken lyver ikke; vi selger mindre enn vi håper på. Også 2014 blir et svakt år hvor man «ligger på været». Det er ikke noe galt med bilene, men Hyundai hadde ingen nyheter å komme med ifjor, og har heller ingen elbilmodeller. Det som har skjedd, har skjedd, men Hyundai Motor Norway har en solid eier som tjener penger. Med den nye lederen har det også kommet nye tanker, sier Lie.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.